Een groot theater spektakelstuk!

Na een week vol ontboezemingen tijdens de grootste EAS-IAAPA attractie beurs van Europa zit ik heerlijk bij te komen op uitnodiging van Center Parcs in de zon op het terras van bungalow nr. 218 Center Parcs Bostalsee. We vieren het eenjarig bestaan van dit nieuwe bungalowpark concept 3.0.

Buitenlandse investeringsmaatschappijen
Wat heb ik als trendwatcher en expert allemaal gehoord en gezien op de Europese attractiebeurs? In ieder geval mag ik constateren dat de Club van Elf ook een abonnement heeft op de Telegraaf. Het gerucht gaat dat men het bewuste artikel niet echt heeft kunnen waarderen en het schijnt dat ik daardoor vermoedelijk geen opdrachten meer uit die hoek kan verwachten. Jammer want ik kan op veel fronten helpen!

Het bewuste artikel over buitenlandse investeringsmaatschappijen stelt dat veel kapitaal weggesluisd wordt en dat dit ten koste gaat van de Nederlandse attractieparken. Zien we daarom dat het parkbezoek stabiliseert en dat er juist een toename is voor bezoekers in de zelfstandige pretparken zoals Plopsa de Panne, Phantasialand, Zoo Hannover en Europa-Park? In plaats dat de Club van Elf haar pijlen op ondergetekende richt, zouden ze de pagina van de Telegraaf onder de neus van de buitenlandse financiers moeten schuiven en “eisen” dat het hoognodig tijd wordt dat er ook weer eens wat nieuws onder de zon komt. Of mogen we blij zijn met de buitenlandse inmenging waardoor pretparken niet failliet dreigen te gaan?

Looking for a nice new brand?
De ontwikkeling legt Steve van den Kerkhof van Plopsa – die samen met mij in de Telegraaf sprak over dit onderwerp – geen windeieren. Tijdens het Leadership – Breakfast deed Steve er nog een schepje bovenop door een boekje open te doen over het succes van de Plopsa formule. Het gebeurt niet vaak dat een pretpark ook zelf iets te verkopen heeft op een vakbeurs. Toch was er een primeur te melden vanuit de stand van de Plopsa Group: Steve probeert jaarlijks drie “characters” (full content) aan de man te brengen buiten België, Nederland, Frankrijk en Duitsland waar zij al vijf pretparken in bezit hebben met jaarlijks bijna 3 miljoen bezoekers. Nieuw zijn de uitbreidingsplannen van Plopsa naar Polen. Tot slot waarschuwt Steven de sector voor het risico op overinvestering. De consument wil maximaal 1.5 uur rijden, tenzij er ook verblijfsmogelijkheden zijn of als er sprake is van een sterke “brand”. Hieronder het interview dat ik had met Steve over zijn succesformule en plannen voor de toekomst.

CEO Talk over kortingen
De CEO Talk bracht niet zoveel nieuws maar we kunnen wel enkele opmerkelijke quotes optekenen. “Walibi doet niet aan kortingen, maar wel aan smart deals” laat Masha van Till weten. Deze opmerking zorgde voor wat hilariteit in de zaal en wat duidelijker hierover was Roderick van Zuylen van Duinrell die laat weten dat ons land een fighting country is als het gaat om kortingen. Daarom ontvangt hij liever Duitse en Engelse gasten.

Park21 als grote pretparkdestinatie
Bij de lancering van Park 21 met een volle zaal geïnteresseerden sprak onder meer promotor Hans van Driem, die hoopt de Haarlemmermeer het overschot aan “grondposities” door gebiedsontwikkeling te promoveren tot een grote pretparkdestinatie en onder de aandacht te brengen van potentiële investeerders. Maar wat is Park21 en waarom heeft men niet gekozen voor een duidelijker projectnaam als “Park Amsterdam”? Dan hoeft het verhaal ook geen kracht bijgezet te worden door een professor. Dat plannenmakerij lang duurt weet ik inmiddels want zo’n tien jaar terug zat ik al in een brainstormsessie van de Haarlemmermeer. Succesvol? Ja, dat is het zeker maar kijk naar hoe het wel en niet moet; Outlet Roermond – Centro Oberhausen – Batavia Stad – Zep Middelburg – Miracle Planet – Rosada. Voor insiders behoeft dit geen verdere toelichting.

Overcapaciteit in de kampeermarkt
En dan was er nog dat congres van de Recron: vier sprekers met een theoretische achtergrond zonder praktijkervaring en die recreatieondernemers vertellen hoe ze het moeten doen. Op vragen uit de zaal kwamen onhandige antwoorden! “Er is structureel overcapaciteit in de kampeer sector en wat kunnen we daaraan doen?” Het antwoord bleef uit maar dit onderwerp heb ik twee jaar terug ook al op de agenda gezet!

Hans van Leeuwen

PS: Had u mijn blog “gratis entree attractiepark” al gelezen?

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.