Is er toekomst voor traditionele buitensport ondernemingen?

Afgelopen vrijdag was het weer zover, als trendwatcher en expert in de Leisure branche gaf ik mijn jaarlijkse expertcollege aan de Fontys Sporthogeschool te Eindhoven. De aandachtige luisteraars bestonden uit vierdejaars studenten die zich richten op het vakgebied Sport & Leisure Adventure. Deze opleiding staat gelijk aan die van de academie voor sport zoals we die ook kennen in o.a. Tilburg en Den Haag.

Afnemende interesse voor huidige buitensport
Meerdere malen heb ik in de afgelopen jaren het signaal afgegeven dat er feitelijk geen toekomst is voor studenten die zich voornamelijk richten op ondernemingen in de buitensportbranche (meestal aangesloten bij de VeBon). Ook voor studenten die zich richten op ondernemingen in attractieverhuur en reisbureaus zie ik de toekomst sober in. De negatieve ontwikkeling van deze markten is te wijten aan de afnemende interesse vanuit de consument en de zakelijke markt, gewoonweg omdat het aanbod onvoldoende is aangepast aan de wensen en eisen van deze tijd.

Er zijn nog steeds diverse MBO opleidingen waaronder Rijn & IJssel in de regio Arnhem die studenten opleiden tot baliemedewerk(st)er voor reisbureaus. Hoe erg is het gesteld met het opleidingssysteem in ons land? Moet het allemaal zo lang duren voordat opleidingsinstituten zich aanpassen aan de marktsituatie en juist innoverend en met een toekomstperspectief opereren?

Huidig aanbodHomegrass - kunstgras voetbalveld
Wie eens goed kijkt naar het aanbod van specifieke buitensport locaties ziet weinig innovatie. Nog steeds heeft het aanbod – met alle respect – een hoog ‘scouting’-gehalte. Hierbij mag uiteraard niet alles over één kam worden geschoren. Maar het aanbod moet echt puur, uniek en met gevoel voor de juiste entourage zijn. De consument gaat niet meer in een overall en met een ‘Willempie’ helm rond tuffen op een solex of als een dolle met een houten totempaal een rondje struinen door het bos. Ook de teambuildingsprogramma’s zijn intussen bij iedereen bekend! En dan hebben we het nog niet eens gehad over de catering, waarbij men vaak enkel een ietwat bleke groentesoep geserveerd krijgt in een plastic bakje.

Weinig innovatie
Wie kijkt bij het aanbod van websites als de VeBon, de brancheorganisatie van buitensport ondernemingen, ziet dat in de laatste jaren het aanbod is gestabiliseerd en weinig innoveert. Het traditionele aanbod zal blijven, maar of er bedrijfsmatig sprake is van een ‘echte’ onderneming is nog maar de vraag. Vandaar dat de verdiencapaciteit zich in eenzelfde verhouding laat zien. De prijselasticiteit staat onder druk doordat het aanbod zich meestal beperkt tot de activiteit zelf.

Family Entertainment Centers zijn de toekomst
1. AB (14)Er is een duidelijke verschuiving te zien van de kleinere ondernemingen naar de betere bungalowparken. Ook attractieparken zien brood in deze activiteiten. Een nieuwe trend is de ontwikkeling van grootschalige F.E.C.’s ofwel, Family Entertainment Centers, waar al dit soort buitensporten en –activiteiten worden aangeboden. Alleen nu met veel meer service, comfort en in een omgeving die een totale beleving met zich meebrengt. Kortom, de zogenoemde F.E.C.’s vormen een aanbod dat aansluit op de behoeften van de hedendaagse consument.

Hoe anders zou het zijn wanneer dezelfde activiteiten aangeboden worden door attractieparken, bungalowparken of zij die een totaalbelevenis weten te bieden en daardoor feitelijk de nieuwe generatie buitensport. Een avontuur in de Ardennen blijft altijd populair en laatst heb ik enorm veel plezier beleefd aan het paintballuitje bij De Avontuurfabriek, maar dat was wel met een bowling arrangement met barbecue!

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies / uw bedrijfsadviseur

P.s. Bezoek het F.E.C. Congres van dinsdag 26 november te Gorinchem. Deze vindt tegelijkertijd plaats met de Recreatie Vakbeurs Gorinchem. Hier zal Drs. Ted Toussaint – Burke (docent Sports & Leisure Adventure) haar resultaten presenteren over het onderzoek naar de huidige staat en de totaal belevenis binnen de buitensport!

Wie verbonden is aan buitensport, outdoor adventure of gerichte activiteiten organiseert raden wij aan om deel te nemen aan dit congres.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.