Guest Journey – traditionele receptie is voorbij!
Het is al wel meer dan 15 jaar terug dat er veel reuring in de markt ontstond na alweer zo’n losse flodder in de media. Althans, dat was een veel gehoorde reactie van menig parkmanager van een bungalowpark op een publicatie van mijn hand in de vakpers over een artikel “De receptie verdwijnt”. Dat was in de tijd van de Recreavakkrant, Camping Totaal en het lijfblad van de RECRON, de belangenorganisatie van recreatief Nederland. Velen weten het nog dat ze er niet blij mee waren. En nu vele jaren later mag ik dit als ervaren recreatie adviseur in de praktijk brengen. Vanaf 2018 ben ik betrokken bij de realisatie van een van de mooiste Vakantie Resorts die ons land kent. Heeft u al gehoord van Familie Resort Landal PUUR Exloo. Vakantievilla’s van wel € 750.000.- met ultra luxe en een unieke hotelservice waar iedere gast een persoonlijk warm welkom staat te wachten bij aankomst!
Meer dan stenen of een hoopje bungalows bij elkaar
Ik houd mijn hard vast hoe veel kleurloze bungalow- chalet- woodlodges- tiny-house parken uit de grond worden gestampt. Landal, Roompot, Dormio maar ook partijen als EuroParcs slaan hun vleugels uit. Alleen al in Drenthe komen er drie nieuwe parken bij waaronder vakantiepark Landal Drentse Lagune dat veel lijkt op wat er al is. In Gasselte wordt een nieuw resort van Dormio verwacht; Hotel & Resort De Hondsrug. Gaat het nog wel om de bijzondere vakantie belevenis of zit er meer achter? Gekscherend hebben wij het achter de coulissen over de standaard Tasta, Tadema en of Van Wijnen huisjes. Weinig verheffend en het enige verassende is het sausje van Landal, Roompot, Dormio etc. Maar hoe ziet dat er over twintig jaar uit met zo’n groot aanbod in het middensegment waarbij ook nog een de stenen en het rendement centraal staan, maar veel minder aandacht voor de gastbeleving. Nieuwe Resorts zullen in de toekomst meer kans van slagen hebben succesvol te blijven indien zij in staat zijn een eigen unieke formule te ontwikkelen dat de kracht uitstraalt van een BRAND.
Praktijkdag Vakantieparken, locatie Familie Resort PUUR Exloo
Geen receptie – persoonlijk ontvangst voor elke gast – geen sleutel meer – Gamebox voor gratis sporten en spellen en toch verdienen – voor een BRAND wordt meer betaald – Netflix en de SONOS mogen niet meer ontbreken – de kracht van het Welkomstpakket – een Leesmap of flesje water en chocolaatje. Maar ook een speciaal kadootje voor de hond! Het ontbreekt de gast aan niets en hiermee is dit resort trendsettend voor de markt en een eye opener voor nieuwe ontwikkelingen die navolging krijgen bij de andere vakantieparken die wel moeten volgen. Wij staan als Leisure Expert al tientallen jaren in de praktijk en hebben bij menig ontwikkeling of trend aan de wieg gestaan. Het laatste jaar ben ik ook verantwoordelijk geweest voor het Parkmanagement, geholpen door een jong enthousiast team en hebben we de hoogste NPS score behaald met extreem hoge bezetting en review waardering door de gasten. Mede door de corona zijn er duidelijke veranderingen in de markt en daar gaan wij graag met u als recreatieondernemer over sparren.
Top 7 – gekozen door de gast van Familie Resort Landal PUUR Exloo
1e Welkomstpakket – Streekproducten
2e Super Schone villa – verplichte eind controle na elke schoonmaak
3e Geen receptie – niet in de wachtrij voor een beer of konijn maar lekker direct doorrijden
4e GameBox – wat bijzonder, tennisrackets, badminton, spelmateriaal allemaal gratis
5e Luxe villa’s rust en ruimte – aan klein inventaris ontbreekt niets
6e Team PUUR – medewerkers die iedere gast persoonlijk welkom heet na aankomst
7e Tennisbaan – ieder vakantiepark ruimt hem op maar bij ons is er een wachtlijst
Wilt u leren van de tegen trends en waarom gasten anders gewend zijn om als gast gewaardeerd te worden. Bezoek de presentatie over het Warme Welkom bij PUUR? Kom dan naar onze Praktijkdag Vakantieparken, 12 oktober, Locatie Familie Resort Landal PUUR Exloo
Geen sleutel meer
Het is allang geen uitzondering meer en toch staat dit “concept” nog pas in de kinderschoenen. Het is meer dan de vervanging van een traditionele sleutel. Gasten die boeken ontvangen een code per e-mail of whatsapp waarmee ze de villa kunnen betreden. Men hoeft niet meer langs de receptie want die is er niet meer. De auto stopt via de Google coördinaten precies voor de vakantievilla en de deur gaat via de mobiele code open. Zodra dit signaal wordt opgepakt bij het TEAM van PUUR Exloo komen de gastvrouwen in beweging. Nog voordat de gast het beseft wordt hij persoonlijk welkom geheten. Uitleg over de Sonos, Sun Shower of waar de kinderbedjes staan is vanzelfsprekend. Maar weet u dat dit park geen faciliteiten en/of horeca heeft en een Online verbinding heeft gelegd met de ondernemers uit de omliggende dorpen!
Met het gezicht naar de gast
Er is veel meer (techniek) nodig voor een vlekkeloze Guest Journey. Vandaar dat wij alle stappen van dit proces in kaart hebben gebracht. Wij weten niet alleen met hoeveel personen men een verblijf heeft geboekt. Neen, wij werken aan gegevens, forecast, en weten zo precies welke omzet verwachtingen er zijn en wat er te verdienen valt. Belangrijk is daarbij niet de interne processen en protocollen voorop te stellen. Vandaar dat bij PUUR Exloo een standaard parkmanager ontbreekt. Daarmee kunnen wij inspelen met onze pre-aankomsten die erop gericht zijn de gast te verrassen. Een memorabele herinnering heeft meer waarde dan de grootste waterglijbaan van Europa.
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher
Nieuwsgierig?
Hans Van Leeuwen, bekend van zijn vakdagen, studiereizen en prikkelende publicaties in de media met zijn column als Dwarsdenker organiseert op dinsdag 12 oktober a.s. een unieke Praktijkdag met tal van learnings, nieuwe ontwikkelingen en voorbeelden in de praktijk die als voorbeeld of inspiratie kunnen dienen. Aanmelden kan op Praktijkdag Vakantieparken – Pleisureworld
P.S. De wereld van morgen ziet er echt anders uit!