Nederlandse vakantieganger zoekt het verderop

Al sinds de oprichting vanaf 1968 is Center Parcs een voortrekker in het ontwikkelen en investeren in duurzame, innovatieve bungalowparken. De grondlegger van het unieke concept was Nederlander Piet Derksen destijds begonnen met Sporthuis Centrum.

Momenteel is Groupe Pierre & Vacances Center Parcs een bedrijf dat is ontstaan uit een fusie tussen het Nederlandse Center Parcs en het Franse Pierre et Vacances. Het succes van Center Parcs wordt over de hele wereld uitgerold. Zelfs in China is men al in vergevorderde stadia van ontwikkeling. Wij namen een kijkje op Franse bodem met een bezoek aan Les Trois Forêts, één van de vier Franse parken.

Beleving of rendement?
Tijdens ons verblijf volgde een hartelijke ontmoeting met Jean-Marc Poisson (lid MT-team, divisie leisure). Een levendige discussie over de gastvrijheid in de horeca brandde los. Ons beider referentiekader was Europa-Park op anderhalf uur rijden van Les Trois Forêts.

Onze ontvangst als gast op het park was jammer genoeg niet zo hartelijk en de eerste indrukken waren niet om over naar huis te schrijven. De aanblik van het terras was troosteloos en onverzorgd. De Market Dome bood weinig sfeer en leek uitgestorven. In de bistro was de open haard buiten gebruik en het personeel had tijdens rush-hour geen aandacht voor de gasten. Lang wachten op een drankje was geen uitzondering en het duurde welgeteld meer dan vijftien minuten eer onze tafel afgeruimd werd en ons de dessertkaart werd gepresenteerd.

Consequent te weinig personeel inroosteren gaat wat mij betreft ten koste van de gastronomische beleving. In plaats van een avondje uit had ik meer het idee in een sportkantine te verblijven. Wat we vervolgens uitgeserveerd kregen, was niet voor herhaling vatbaar. Klap op de vuurpijl was het verbod om ons glas wijn van de bistro te nuttigen in de pizzeria. Natuurlijk begrijp ik dat er zoiets bestaat als procedures, protocollen en brand compliance maar als je mij zou vragen ‘was het lekker en gezellig?’ zou ik volmondig nee zeggen. Outsourcing en kostenbeheersing is doorgeslagen. Naar mijn idee besteedt de gast hierdoor het hoogst noodzakelijke en beslist niet meer dan dat. Staan de oorspronkelijke geloofsbrieven van Piet Derksen nog overeind of is de strijd verloren aan het financieel raffinement?

Center Parcs concept is niet te evenaren
Les Trois Forêts is het grootste Franse Center Parcs en beslaat een oppervlak van ruim vierhonderd hectare midden in de natuur. Met ruim negenhonderd cottages is het een klein dorp dat op een bijna onzichtbare wijze is gebouwd in een bosrijke omgeving. Uiteraard is er ook hier een Market Dome met tropische plantenwereld en avontuurlijke speelaanleidingen voor kids. Centraal gelegen treffen we het bekende podium voor artiesten en shows. We zien diverse restaurants, een verse bakker, de supermarkt, een uitgebreide winkel, een bowlingcentrum met tien banen en een gamecenter. Al met al zien wij niet zoveel nieuws onder de zon en dient men een heroverweging te maken op welke wijze de Market Dome weer een echt een trekker wordt.

Bezoekers van het park komen uit verschillende landen. Men kent een verdeling van 14% Zwitsers, 25% Duitsers, 50% Fransen, 7% Nederlanders, 3% Belgen en ca. 1 à 2% komt uit Israël. Door het internationale karakter van het park kent men een hoogseizoen van wel 6 maanden en door de verschillende vakantieperiodes van alle doelgroepen kent dit park een ongekend hoge bezetting.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

In gesprek met Jean-Marc Poisson
In gesprek met Jean-Marc Poisson

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bijzondere architectuur Market Dome
Bijzondere architectuur Market Dome

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bungalows zijn haast onzichtbaar gebouwd
Bungalows zijn haast onzichtbaar gebouwd

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Hoofdentree Market Dome
Hoofdentree Market Dome

[/column]

Aqua Mundo verrassend van opzet
De Aqua Mundo overtreft die van de meeste Center Parcs die ik ken. De architectuur is werkelijk heel bijzonder en het geheel kent een oppervlak van maar liefst 5.250m2. Met ruim veertig medewerkers schotelt men dagelijks honderden families een dagje uit voor in een tropische omgeving. Het kijkje dat Jean-Marc ons geeft in de technische ruimte van het zwembad laat zien hoe imposant een dergelijke attractie is en welke maintenance daarmee gemoeid is. De capaciteit van het geheel ligt op 1.500 zwemmers. Leuk detail is dat bij de entree van de grote schuifdeur een teller aangeeft hoeveel gasten op dat moment in de Aqua Mundo zijn.

De Aqua Mundo heeft een sfeervolle entree, ruime gangen met veel licht en grote omkleedcabines. De vloeren voelen overal prettig aan. Er zijn genoeg douches en er is veel aandacht besteed aan een sfeervolle aankleding. Zelfs een droogcabine is in de bouw opgenomen. De lockers werken uitstekend en zijn schoon van binnen. Eenmaal binnen zien we geen ligbedden maar wel veel stoelen afgewisseld met kinderboxen. Een verblijf van enkele uren voor ouders met kinderen is geen uitzondering want deze Aqua Mundo heeft een hoge attractiewaarde.

Men vertoeft in een heerlijk klimaat waar het comfortabel recreëren is met volop keuze voor verschillende doelgroepen.

De verschillende leeftijdszones zijn goed afgescheiden en je kunt precies zien waar de allerkleinsten met water en zand kunnen spelen. Interactief wordt het met de enkele waterspray elementen. Deze Aqua Mundo is een voorbeeld voor een nieuwe generatie indoor zwembaden waarbij naar mijn idee in de toekomst nog meer attracties aan toegevoegd zullen worden om de aantrekkingskracht blijvend te vergroten.

Horeca is in beperkte mate aanwezig en de snackcorner sluit op het eind van de dag terwijl men tot ‘s avonds laat kan zwemmen. Het zal wel te maken hebben de restaurants die men kan bezoeken in de Market Dome. De grootste verandering ten opzichte van de wat oudere parken is de toevoeging van een grote waterspeeltuin. Een geheel dat bijna lijkt op een softplay indoorspeeltuin. En met vier echte waterglijbanen waarvan twee met banden en een turbobooster doet de Aqua Mundo niet onder voor de echte waterpretparken. De klimwand is een leuke speelse toevoeging maar de wildwaterbaan blijft de trekker en is bij uitstek dé grote attractie. De buitenruimte dient bij mooi weer als zonneweide.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Waterspel elementen
Waterspel elementen

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Deze waterspeeltuin doet niet onder voor een indoor playground
Deze waterspeeltuin doet niet onder voor een indoor playground

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Veel licht en ruimte
Veel licht en ruimte

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Spelen met zand als attractie
Spelen met zand als attractie

[/column]

De grootste attractie is kinderboerderij La Ferme
Les Trois Forêts heeft naast de Market en Aqua Dome een verrassend tweede leisurecentrum, La Ferme. Jean-Marc leidt ons rond. Het is een drukte van jewelste en we zien een enorm complex van stallen met de meest uiteenlopende dieren: kippen, varkens, koeien, konijnen, ezels, bokken en geiten. Hier kunnen kinderen met hun ouders tussen de dieren lopen en ze aaien en knuffelen. De top activiteit van pony rijden is dagelijks uitverkocht.

Rondom de kinderboerderij vinden we een grote buitenspeeltuin van 2.000m2.

Bij slecht weer kan men naar binnen voor het theater, de peuterspeelplaats en de grote houten indoor playground. Bijzonder populair is het “wannabe activiteitenprogramma” waarbij kinderen zich verkleden in brandweerman, prinses, ridder enzovoorts. Met een oppervlakte van ruim 1.000m2 kan men hier honderden kinderen herbergen en kunnen ouders geamuseerd hun kroost observeren. Een gethematiseerd pannenkoekenrestaurant maakt het geheel af.

Het succes van La Ferme is voor mij een bevestiging dat een kinderboerderij een welkome aanvulling is op het recreatieve aanbod wanneer je je richt op de doelgroep ouders met kinderen en grootouders. Rondom La Ferme liggen activiteiten als een klimbos met drie courses, een minigolfbaan en een paintball area. Alle activiteiten zijn aan lokale ondernemers uitbesteed en zelfs de informatiebalie wordt gerund door het lokale toeristenbureau. Een voorbeeld voor andere parken.

Voor wat betreft de oude tennisbaan die is veranderd in een activiteitencentrum, vraag ik me af deze nog wel in de opzet van een nieuw bungalowpark thuis hoort. Wellicht dient men een revolutionair sport & action center nieuwe stijl te ontwikkelen. De tijd is er rijp voor. De consument wil ook actief en gezond vakantie vieren, dus waarom bouwen we geen tennishal 3.0 zonder de outdoor tennisbanen?

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Top drukte bij ponyrijden
Top drukte bij ponyrijden

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kinderboerderij als top attractie
Kinderboerderij als top attractie

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Samenspelen met ouders en kinderen
Samenspelen met ouders en kinderen

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Toeristisch informatiepunt in La Ferme
Toeristisch informatiepunt in La Ferme

[/column]

Zonder bungalows geen park
In Frankrijk is het al jaren normaal dat men bungalows verkoopt aan investeerders of particulieren. In ons land kennen we voornamelijk de institutionele beleggers of banken. Toch komt daar verandering in. Center Parcs Port Zélande gaat volledig gerenoveerde cottages verkopen aan particuliere investeerders. Ook voor enkele parken in België en Duitsland start men met de verkoop van bungalows.

Bij Les Trois Forêts heeft men drie niveaus. Comfort is standaard voor 4 personen en heeft een badkamer met ligbad, een keuken met inbouw apparatuur en traditionele slaapkamers. We zien een kleine flatscreen tv en opvallend is dat er geen enkele geluidsdrager of stereo installatie aanwezig is. Premium is voor zes personen. Bij een VIP-cottage zijn de bedden vooraf opgemaakt en beschikt men over eigen wellnessfaciliteiten waaronder een sauna met stoomcabines. De grotere groepsbungalows voor 12 personen tellen zelfs drie badkamers. Er zijn 12 grote groepsbungalows op het park die ook van de schoonmaak de nodige aandacht vragen.

Gemiddeld heeft men per huisje zo’n 4 uur schoonmaaktijd nodig.

De bungalows zijn nu zo’n vijf jaar in gebruik en zien er nog goed uit. Het slaapcomfort is groot met goede matrassen voor een heerlijk nachtrust. De badkamers zijn groot en daar tegenover staat dat de keuken klein is maar wel voorzien van alle gemakken. De Senseo koffiemachine ontbreekt vanwege een commerciële deal met Nespresso.

Toekomstgericht heeft Les Trois Forêts zijn plannen voor de bouw ca. 140 bungalows geschikt voor twee personen; een nieuwe doelgroep. Ook boomhuizen staan nog op de planning. De ontwikkeling van een hotel is volgens Jean-Marc nog geen optie maar men gaat wel inspelen op de zakelijke markt. Ondanks dat men deze markt nog niet actief bewerkt heeft men nu al een omzet van zo’n € 260.000.-.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Comfort cottage
Comfort cottage

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Interieur VIP cottage
Interieur VIP cottage

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Wannabe activiteitenprogramma
Wannabe activiteitenprogramma

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Verbouwde tennishal voor indoor vermaak
Verbouwde tennishal voor indoor vermaak

[/column]

Fast and friendly check-in

Bij Les Trois Forêts kent men ook het upsell principe. Zowel het callcenter als de receptiemedewerkers ontvangen 5% bonus wanneer zij gasten verleiden om een duurdere bungalow te huren. Een idee ingegeven door Jean-Marc, die zijn ervaringen ooit opdeed in de hotelsector.

Het initiatief leverde vanaf oktober 2014 ruim € 60.000,- meer omzet op.

Dagelijkse aankomsten zijn nog slechts mogelijk in periodes met lage bezetting. Wel vernieuwend is de aanpak voor het inchecken op aankomstdagen. Jean-Marc heeft er een persoonlijke studie van gemaakt om de doorlooptijd voor de aankomst zo snel mogelijk te laten verlopen. Er is geen animatie bij de aankomst maar er zijn wel meerdere rijstroken beschikbaar waardoor de consument het gevoel krijgt al heel snel het park op te rijden. Zes medewerkers staan klaar en lopen zelf naar de auto om de gast welkom te heten en te vragen naar het boekingsnummer.

Wie nog niet de kosten betaald heeft voor de bungalow wordt net als bij McDonalds even terzijde gezet en kan direct via pintransactie direct betalen. Het hele proces om zeshonderd aankomsten te verwerken duurt nu slechts twee uur. Elke 14 seconden gaat er een auto door de controle het park op. Mede door deze aanpak is de gasttevredenheid gestegen van 6% tot wel 70%. Wil een gast na uren rijden in een auto vermoeid en verveeld naar een ballonnen clown kijken of liever lekker naar zijn bungalow en een frisse neus halen?

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ontbijtrestaurant
Ontbijtrestaurant

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Grote indoor speeltuin bij La Ferme
Grote indoor speeltuin bij La Ferme

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Buitenspeeltuin bij La Ferme
Buitenspeeltuin bij La Ferme

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zo moet het dus niet...
Zo moet het dus niet…

[/column]

Echte herten in het wild
Het staat als een paal boven water dat het Center Parcs concept nog jarenlang kan teren op haar unieke formule. Om de concurrentie voor te blijven zou men lering kunnen trekken uit het succes van La Ferme. De grootste uitdagingen voor dit park liggen feitelijk op het personele vlak en hoe men in staat is het gastvrijheidsprincipe te vertalen naar de gasten. Wanneer men ook nog eens de prijskwaliteit-verhouding van met name de horeca goed in de gaten houdt, is Center Parcs nog altijd veruit één van de beste vakantiebestemmingen die men zich als familie kan bedenken.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: wij hebben meerdere keren tijdens onze avondwandelingen herten in het wild kunnen bespieden!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.