Het gevecht om de camperaar is losgebarsten

Nog niet zo lang geleden waren het de campingeigenaren die camperaars liever zagen gaan dan komen. Gevolg is dat veel gemeenten zelf in dit “gat” zijn gestapt en bieden “gratis” campervoorzieningen in de openbare ruimte. Moeten recreatiebedrijven zich neerleggen bij de gemiste inkomsten of zijn er nog kansen? Ondernemers gaan met elkaar in gesprek tijdens het congres De opmars van de camper op donderdag 5 november a.s.

Camperaars zijn booming

De markt van campers blijft groeien en de behoefte aan meer kwaliteit, comfort en luxe drijft ook deze doelgroep naar locaties met goede voorzieningen. Het zijn allang niet meer alleen de senioren die zich een camper veroorloven; steeds vaker zien we ook jongeren die tijdelijk een camper huren via één van de vele online deelplatforms (bv. camptoo.nl, goboony.nl). En daarmee houdt ook het beeld op te bestaan dat “de camperaar” zuinig is en geen geld wil uitgeven. Ze willen graag uit eten en kiezen voor kwaliteit dus wie een goed restaurant heeft op zijn camping kan op veel klandizie rekenen.

Join or beat them?

De eerste camperparken zijn een feit en er zijn al recreatiebedrijven die deze groeiende doelgroep met open armen ontvangen. Door alle ontwikkelingen ontstaan er kansen voor bestaande vakantieparken om specifieke camperpark voorzieningen te realiseren. Niet alleen in Nederland maar ook door heel Europa heen is de tijd rijp dat er standalone camper parken gaan ontstaan, al dan niet in de nabijheid van bestaande vakantieparken of toeristische steden. In Nederland kennen we onder andere de recente ontwikkelingen van camperparken als Camperpark Zeeland en bij Recreatiepark de Klepperstee.

Wat mag een camperplaats kosten?

Weet u dat er sinds enkele jaren een exclusief camperpark is aan de kust in Zeeland? Voor 24 uur betaalt men € 19,50 zonder allerlei toeslagen voor gebruik van voorzieningen en mede passagiers. En weet u dat menig RECRON, SVR en VeKabo camping lagere tarieven kent voor een kampeerplek? Nederland loopt op dit gebied achter op andere landen in Europa en het aantal camperplaatsen zal explosief groeien de komende jaren.

Uitreiking van eerste Campermarkt Award

Om initiatiefnemers te belonen die de groep van camperaars succesvol weet te verwelkomen, organiseert Pleisureworld dit jaar voor het eerst de uitreiking van de Campermarkt Award, ondersteund en gedragen door NKC en Pretwerk. Ondernemers die van mening zijn dat zij in aanmerking komen voor deze award, kunnen hun bedrijf aanmelden via de website van de Campermarkt Award.

Ook meepraten over de camperaar? Meld u dan aan voor het congres De opmars van de Camper op donderdag 5 november a.s. Aansluitend vindt de uitreiking van de Campermarkt Award plaats. Meer over deze bijeenkomst is te vinden via pleisureworld.nl/events

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.