Hollandse nuchterheid en Franse gezelligheid, de perfecte combi!

Welkomstreceptie Camping Eurosol

Camping Eurosol, is letterlijk en figuurlijk een ‘mixture’ van twee culturen. Françoise (Française) en Patrick Benneker (Nederlander) hebben zojuist het 50 jarig jubileum erop zitten. De eerste, Françoise, is opgegroeid op de huidige camping waar ze als jonge dame van 18 jaar al in de voetsporen van haar ouders stapte. En dan Patrick die later instapte als Hollandse partner met een Hengelose achtergrond. Françoise sterk gericht op de operatie en het aansturen van het personeel en Patrick meer de Bourgondiër die zich richt op de gasten en het warme welkom bij de receptie. De camping, gelegen in het zuidelijke Les Landes aan de Golf van Biskaje op een uurtje afstand van de Spaanse grens, is een echte 4 sterren camping met oog voor kwaliteit. Zelf heb ik in de afgelopen twintig jaar bij deze familie camping zo’n vijf keer mijn vakantie geboekt met onze vier kinderen. Kamperen in een kant en klare tent via zo’n verhuur organisatie. Wat jaartjes later met een caravan. Nog weer enkele jaren later in een mobile-home en dit jaar waren wij de eersten die hun intrek namen in hun nieuwe Kenya Lodges van het Franse bedrijf Trigano-HPA. Zij zijn gespecialiseerd in luxe Glamping accommodaties en de evenknie van de in ons land bekend staande LuxeTenten.com. Bij camping Eurosol werken een jaarrond 10 vaste medewerkers dat in het hoogseizoen wordt opgeschakeld naar iets meer dan vijftig in totaal.

De druk van het hoogseizoen?

“De voorsprong van begin dit jaar zijn we helemaal kwijt geraakt door de bizar extreme weersomstandigheden. Alleen in de Dordogne zijn al meerdere campings volledig weggespoeld. Ook in onze omgeving, richting de Pyreneeën, eenzelfde verhaal. Mede door de klimatologische omstandigheden en de uitwassen in extreme natuurrampen is het voor de Franse campings bijna niet mogelijk om zich te verzekeren. AXA heeft zich volledig teruggetrokken. Hierdoor worden wij als exploitant genoodzaakt extra investeringen te plegen. Zo moet ik zorgen voor een geluidsinstallatie om de gasten bij calamiteiten te kunnen bereiken en dienen wij onze openbare verlichting op de camping te voorzien van een noodscenario oplossing, daarvoor is een aggregaat nodig. We zijn nu nog bezig met de laatste toiletgebouwen in gereedheid te brengen voor de start van het hoogseizoen. Een geluk bij een ongeluk is dat wij nog echt een seizoensbedrijf zijn, gericht op het echte hoogseizoen. Een jaarrond bedrijf is dan ook geen optie voor ons. Ook zijn we net op tijd klaar met het bomen onderhoud dat wij jaarlijks uitvoeren. We hebben zo’n 7000 bomen op ons terrein waarvan we er jaarlijks een vijfde deel onder handen nemen. Een kostenpost van zo’n € 75.000,- per jaar. Elk jaar zien wij een toename in kosten vanuit de regelgeving, veiligheid en gastcomfort zonder dat we dit direct kunnen doorberekenen in onze verhuur tarieven.”

Glamping is hot en de stacaravan is uit de gratie!

De stacaravan is uit de gratie!

“Een vreemde gewaarwording is dat de accommodaties in het midden segment het minst verhuurbaar zijn. Als eerste zijn bij ons de luxe Glamping accommodaties bezet en dan de goedkoopste. Wij hebben nu 34 Luxe Glamping accommodaties van twee verschillende leveranciers en in totaal zes verschillende varianten. We hebben zelfs speciale Glamping Trekkers Accommodaties. Je kunt kiezen uit lodges zonder sanitair en de meest luxe variant met zelfs een stortdouche. Uiteraard ook sommigen met een vaatwasser. Wij kiezen ook steeds vaker voor lodges voor meerdere personen in plaats van standaard voor een familie van vier. Het kamperen is niet minder geworden, maar de eisen van de gasten en de luxe die steeds vaker wenselijk is zorgen ervoor dat het voortdurend aanpassen is. Mijn vrouw Françoise heeft het gehad met de mobile-homes en ziet alleen nog maar een toekomst voor de luxe safari lodges. Jaren terug had ik aan een kleine koelkast met acht koel/vries vakken die wij verhuurden aan camping gasten genoeg. Nu heb ik in het hoogseizoen een fulltimer die per week zo’n tachtig koelkasten moet plaatsen. Ook de wifi week abonnementen a € 17,- zijn niet aan te slepen. Maar o wee als er een storing is. De receptie is veranderd in wat lijkt een crisiscentrum. Wij zien dat de caravans groter worden en het aantal campers toeneemt. Vandaar dat wij voortdurend onze camping hebben moeten aanpassen aan het veranderende aanbod. We hebben dit jaar ook op het terrein van de camping een speciale locatie met aangepaste voorzieningen gerealiseerd”.

Dit zijn de type lodges – Luxe Glamping Accommotaties van camping Eurosol;

8 x Kenya Lodges, 5 p.

4 x Safari Lodges, 5 p.

4 x Indiana Lodges 6p

7 x sunset lodge 7 p.

6 x Jungle lodge 6p zonder sanitair en warm stromen water

4 x Amourette, luxe tent met echt bed en matras verhuurd met half pension, geen gas, geen keuken en sanitair

4 x Camp Etoilles, leverancier Clairval. Een nieuw model voor 4 personen. Ouders beneden en kinderen boven met een sterrenhemel. “Dit type staat nog niet op de website en gebruiken wij bij gasten die Ad Hoc zich op de receptie melden van de zomer. Wij kunnen hiermee ervaring op doen in het gebruik.

“De reden dat wij in de laatste jaren zoveel verschillende types hebben aangeschaft is dat wij ons niet meer kunnen vinden in het aanbod van onze stacaravans. Wij vinden ook de safaritenten beter passen in de natuurlijke ligging van ons terrein.”

Camp Etoille, met sterrenhemel
De nieuwe Kenya Lodges
De Amouterre met luxe bed
De Luxe Glamping Lodges

 Knippen en knutselen is niet meer voldoende!

De camping telt 477 plaatsen wat betekent dat in het hoogseizoen 1800 gasten in huis zijn. Camping Eurosol heeft aan Patrick Benneker een eigenaar die het de hele familie naar zijn zin wil maken. In een aantal gevallen is er sprake van een strak regime om alles onder controle te houden. “Het respect verdwijnt”, laat Patrick weten. “Te vaak moet men tijdens de vakantieperiodes voor politie spelen. De beveiliging is het enige wat wij hebben uitbesteed. De gasten stellen hogere eisen aan de service en kwaliteit en zijn veel mondiger. Gewone animatie is al niet meer voldoende en wij bieden avond aan avond twee uur lang een kwalitatieve goede show met echte gasten”. Toch gaat om half twaalf de muziek uit en de horeca op slot, de rust en orde keert dan terug op de camping. Dit jaar moeten de gasten voor het eerst een bandje dragen voor toegang tot de zwembaden en de camping, dit ter vergroting van de veiligheid op de camping zelf. Gezien het hoge herhalingsbezoek van zo’n vijftig procent zijn dit verantwoorde keuzes van Eurosol.

Wat betekende het 50 jarig jubileum voor jullie?

“Het was, diepe zucht, voor Françoise een belangrijke gebeurtenis in familie sfeer. Trots dat je na 50 jaar een gezonde onderneming ziet staan waarbij meer dan 50% van de gasten meermalen terugkomen. Ook een gevoel van nostalgie, je zit dichter bij het einde dan bij het begin. Jammer was dat wij getroffen zijn in personele zin door het slechtste jaar in onze geschiedenis, als het gaat om schoonmaken. We hebben er dus maar voor gekozen dit uit te besteden en niet meer in eigen beheer te houden, met bekenden uit onze gastenpool. Dit ging ons wel aan het hart en is ten kosten gegaan van het euforische gevoel. We zijn geen goedkope camping en de gemiddelde kosten voor familie liggen tussen de €70,- en €80,- per dag. De avond animatie is belangrijker geworden en de gasten verwachten professionele acteurs. De passieve recreatie heeft een enorme impact. Zie de opmars van Netflix en zelfs gezelschapsspellen spelen is er niet meer bij. De leeszaal wordt ook steeds minder gebruikt en die veranderen wij in de zomer tot een chillruimte voor jongeren. Bij ons komen families die de gezelligheid van de camping zoeken en geen disco’s! Zo hebben wij de huur voor de pacht van de horeca al 10jaar lang niet verhoogd. Als we dit doen dan gaan ook direct de consumpties omhoog. Belangrijk vinden wij dat een familie met 2 kinderen voor €40,- a €50,- uit eten kan.”

Waar komen jullie gasten vandaan?

“Op de eerste plaats de Nederlanders met 45%, dan de Duitsers met 20% die door de nieuwe snelweg, de A89, beslist in aantallen zullen toenemen. De Fransen staan met 25% op de derde plaats gevolgd door Belgen, Britten, Spanjaarden en een verdwaalde Zwitser. Wij werken met verschillende touroperators w.o. het Nederlandse bedrijf Country Camp uit Roden met locaties in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en België. Wij hebben 14 vol ingerichte tenten. Zij plaatsen die het hele seizoen en nemen de plaatsen af tegen een speciaal tarief. Anders is dat bij Vacance Soleil en Vacance Select die een aantal stacaravans via een allotment bij ons willen afnemen. Dus de risico’s liggen bij hun en alleen kassa bij verhuur! Bij ons kennen wij ook de ASCI Camping Cheque, waarbij wij in het voorseizoen iedere gast voor € 19,- een plaats bieden. Te gek voor woorden is dat ‘controleurs’ een ronde doen langs de relaties van de ACSI om ook kleine kinderen tot vijf jaar gebruik te laten maken van dezelfde kortingsregeling! We houden er nu al niets aan over als je de werkelijke kosten doorberekent. Het antwoord van de ANWB kon uiteraard niet uitblijven en komen nu ook samen met de ADAC met een eigen kortingskaart. Sinds enkele jaren werken wij samen met Franse collega’s in een soort samenwerkingsverband op buitenlandse consumenten beurzen. Deze organisatie heet Ceccibon Camping Group en is ontstaan uit 4 en 5 sterren campings in Frankrijk. Initiatiefnemer was Floris Ausems van camping Le Verdoyer. Doel is gezamenlijk op vakantiebeurzen via direct contact de gasten ontmoeten. We stonden op alle beurzen los van elkaar en nu staan we gezellig bij elkaar op de internationale beurzen van o.a. Vakantiebeurs in Utrecht, de Caravana, Birmingham, Antwerpen, Brussel, München en staan we gebroederlijk met 15 campings als een groep Franse Campings op zo’n twintig consumentenbeurzen. Ook bij ons komen nagenoeg alle boekingen via internet, maar we weten niet wat de herkomst is, op welke manier of via welke wijze men geboekt heeft. De maand november levert ons altijd de meeste boekingen op. Dat komt omdat wij dan pas onze website met nieuwe tarieven klaar hebben en boekbaar zijn. De vaste gast weet dat inmiddels. Ook review sites zijn voor ons belangrijk, maar wij zijn er niet echt mee bezig. Ik vraag wel de gasten hun positieve ervaringen te delen.”

Hoe ziet Eurosol er over 10jaar uit?

“Een ding is zeker, en dat is dat deze camping niet meer in de familie zit en verkocht is aan mogelijkerwijs een groep-keten. Het familie gedachtegoed van de camping zal dan verdwijnen en het zal uiteindelijk puur om de knikkers gaan. We spelen al wel met de gedachte dat we met een dergelijke situatie rekening dienen te houden voor als er iemand komt met dat ‘once-in-a-lifetime’ aanbod. Zelf zijn we er niet dagelijks mee bezig. Wij waren in eerste instantie teleurgesteld dat geen van de kinderen het bedrijf wilden overnemen. We zijn niet bang dat we het bedrijf niet van de hand kunnen doen. Wij liggen aan zo’n stukje unieke Atlantische kust naast de Oceaan dat het een kwestie van tijd zal zijn. Dat wij nog niet uitgeboerd zijn blijkt wel uit het gegeven dat ons marketingbudget nog jaarlijks toeneemt. Eerder zaten de kosten alleen in de gidsen die nog steeds bestaan. Maar ook het online vraagstuk vereist nu steeds meer budget. De omzet groeit nog steeds, maar het is wat mij betreft nog onduidelijk of dit komt door de hogere opbrengsten uit de toenemende luxe accommodaties of dat het komt door een hogere percentage bezetting. Wij zijn niet dagelijks met cijfertjes bezig want onze zorg voor nu is gericht op het succes voor 2018, waar we dag en nacht voor bezig zijn. We willen het gewoon stinkend goed doen voor de drie duizend families die deze zomer vakantie vieren en weer met een heerlijk gevoel naar huis gaan! Dat is ons voornaamste doel”. Aldus Patrick Benneker.

www.camping-eurosol.com

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.