Als we de cijfers mogen geloven, dan hebben het afgelopen jaar voornamelijk de hotellerie en de bungalowmarkt optimaal geprofiteerd van de economische groei. Dat heeft zich vertaald naar een hogere bezettingsgraad en een toename van de bestedingen per vakantieganger. Ook de populariteit van de Bed & Breakfast is niet ongemerkt gebleven, al kan men deze markt toch niet als een echte concurrent van de campingbranche beschouwen, gezien de aantallen die men kan herbergen. Ook hebben wij diverse signalen opgevangen dat het bij de groepsaccommodaties niet zo’n best jaar is geweest. Consolidatie is wat ik het meeste heb opgevangen; in de wandelgangen. Dat is een andere bewoording van stilstand en stilstand betekent voor mij altijd nog persoonlijk achteruitgang. Wie jarenlang te maken heeft met een exploitatie die geen progressie laat zien, maar stabiliseert, kan alleen nog op kosten gaan sturen om enige reserves te kweken voor innovatie en het ontwikkelen van nieuwe plannen voor de toekomst. Maar ook daar is de rek een keer uit. En dan moeten er drastische maatregelen genomen worden.
Alles kruipt steeds dichter tegen elkaar aan!
Wie goed kijkt ziet dat er met name de laatste jaren meer en meer kortere stedentrips worden aangeboden; al dan niet in combinatie met een vervoer op maat. Denk maar eens aan de lowcostcarriers en de hoge snelheidslijn Thallys. Steeds vaker krijg ik via de email aanbiedingen voor gevarieerde locaties binnen de verblijfsrecreatie in Nederland en erbuiten volledig verzorgd en makkelijk via enkele klikken te boeken. Ook de city events spelen in op deze ontwikkelingen en ook daar is een enorme toename. De bungalowparken zijn nu al druk doende in te spelen op de Europese voetbalkampioenschappen van deze zomer. Speciale vroegboek arrangementen moeten al in een vroeg stadium zorgen voor wederom een toename van de bezettingsgraad. Meer en meer vakantiegangers ontdekken de charmes en de voordelen van een verblijf in een Bed & Breakfast of hotel. De kwaliteit van het verblijf, de persoonlijke aandacht en écht tot rust komen zijn de sterke punten van zo een vakantie. De groeiende sector van de gastenkamers wordt steeds professioneler om aan de wensen van de gasten te voldoen. En last but not least heeft Stayokay (de vroegere jeugdherberg) het roer drastisch omgegooid. De nadruk ligt niet langer goedkope slaapzalen of low budget groepsaccommodatie, maar ze kunnen zich door de kwaliteitsimpuls meten met de echte hotels tegen een kostprijs die in de buurt ligt van de huidige kampeerplaats en/of groepsaccommodatie.
Het roer moet om en dat mag best wat kosten
Wie zien allemaal het reclamegeweld om ons heen. De vroegboekkortingen vliegen ons letterlijk om de oren. Het aanbod wordt steeds gevarieerder en spannender, waarbij de ‘gast’ een ultieme ervaring moet beleven en het liefst op commando. Bovendien mag dat niet te veel tijd en energie kosten. Het wordt voor de kampeerbranche dus steeds moeilijker in te spelen op de behoefte van de klant. Wie lijkt het niet spannend om te overnachten midden in de woestijn onder de sterrenhemel in het land van de sprookjes van 1001 nacht? Het nieuwe Dessert Nights Camp in Wahiba Sands in Oman biedt de mogelijkheid om deze twee wensen te combineren. Of de groeiende belangstelling voor een campervakantie in Amerika volgend jaar. De gunstige koers van de Amerikaanse dollar is de belangrijkste oorzaak. Het wordt al de gewoonste zaak van de wereld dat het comfort op de camping centraal komt te staan. Met meer luxe en comfort in de stacaravan die bovendien is ingericht met de nieuwste snufjes en groot comfort kun je inspelen op een groeiende vraag. Gemak dient de mens of een het moet een oer-ultieme belevenis zijn. En de vraag is of die nog wel te vinden is bij de gemiddelde camping en of groepsaccommodatie.