Opa en oma betalen……………TROTS!

maandag 3 februari 2014 – We komen net aan op bungalowpark Landal Sluftervallei en rijden naar onze bungalow. Voor een groot familiehuis (één van de nieuwste generatie ultra luxe 12 persoonsbungalows) staan opa en oma voor een groot raam in het donker te staren. “Waar blijven ze toch?” Het is vrijdagavond half acht en voor de bungalow staat een kleine Twingo…

We gaan steeds vaker met drie generaties (grootouders, kinderen en kleinkinderen) op vakantie. Door de drukke levens die we leiden gecombineerd met tijden van crisis trekken mensen meer naar elkaar. Zouden we daarom ook wat dichter bij huis op vakantie gaan volgens de onderzoekers van het Continue Vakantie Onderzoek? Het verklaart wel dat we steeds meer Belgische kentekens zien op onze kampeerterreinen.

Het samenzijn op vakantie is vaak een compensatie van het gebrek aan contact gedurende het normale jaar. Ja, ook in mijn geval. Afgelopen week nog was ik ter voorbereiding op de 2-daagse studiereis op bezoek bij CenterParcs De Eemhof en raad eens wie ik daar ‘s ochtends om tien uur tegen het lijf liep? Mijn broertje Fons van 51 jaar met zijn drie kinderen. We hebben dus wel even een bakkie koffie gedronken op kosten van CenterParcs (waarvoor nog bedankt!).

De trend multigeneratie travel wordt nog intensiever dit jaar en zal op meerdere toeristische plaatsen zichtbaar zijn. Zo gaan ze bij Preston Palace – het eerste all-in hotel te Almelo – een complete hotelvleugel met 32 kamers bij bouwen. Dit concept plukt ook de vruchten van deze ontwikkelingen. We gaan met neefjes en nichtjes op pad en door de ouder wordende bevolking gaan we zelfs met vier generaties op vakantie. Ook zien we vaker dat vader en zoon of moeder en dochter hun gezamenlijke momenten beleven.

De samenstelling van de traditionele gezinssituatie is allang niet meer van deze tijd. Recreatieondernemers zullen hun aanbod hierop moeten aanpassen. Waarom hebben wij op onze menukaart nog steeds geen seniorenteller? Alleen bij Van der Valk restaurants hebben ze voor opa’s en oma’s een aangepaste menukaart. We hebben wel een uitgebreide kaart voor kinderen terwijl er een decennia later meer opa’s en oma’s zijn dan kinderen. De boel moet omgedraaid worden.

Waarom geen menukaart aangepast op het eetgedrag van de opa’s en oma’s? En weet je wat nog helemaal bij ons in de kinderschoenen staat terwijl het land van de onbegrensde mogelijkheden allang dit fenomeen weet uit te buiten? Juist ja ….meer oudjes op de werkvloer! Weet u nog van mijn broer van 51 die een midweekje CenterParcs heeft geboekt? Juist ja…ook hij is op zoek naar werk, maar heeft al wel te horen gekregen dat als je boven de vijftig bent de kans op werk wel heel klein zal zijn. Mooi als de overheid jouw baas is.

…En eindelijk daar komen de kleinkinderen aan. Twee auto’s een dikke Volvo en een zo’n Toyota elektrische leasebak. Het keukenraam gaat open en opa gooit de verlengkabel naar buiten. Jammer dat ze bij de bouw van de nieuwe bungalows vergeten zijn een oplaadstation te maken voor auto’s. We weten nu toch al dat er over tien jaar alleen nog maar elektrisch gereden wordt? Waarom dan geen oplaadstations bij nieuwe bungalows?

Voor de marketeers onder u heb ik nog wel een tip voor meer bereikbaarheid. Het is niet allemaal internet wat de klok slaat. Wie de opa’s en oma’s wil bereiken weet dat zij de meeste tijd hebben om te surfen. Nee, niet kitesurfen op het IJsselmeer maar op het World Wide Web! Waarom geen samenwerkingsverband aan gaan met de ANBO? Weet u het al dat er sinds kort een nieuw magazine is verschenen onder de naam TROTS? De ANWB Kampioen is verleden tijd en dus heeft u vast nog wel wat budget over om te adverteren in TROTS, het Glamping of Camper Magazine.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies / uw bedrijfsadviseur

Ja ook dit nog!
De verwachting is dat de consument er meer op uit trekt in de natuur en kiest voor een gezonde leefstijl. Zo komt er een nieuwe attractie bij het Openlucht Museum waar je in het gras gaat zitten en ervaren mag hoe het museumpark leeg loopt met bezoekers en je de stilte ervaart! Glamping en back to basic met optimale luxe zal in belangstelling blijven. Wie senioren in zijn personeelsbestand opneemt hoeft minder te investeren in opleiding van medewerkers. Wij oudjes vinden het de normaalste zaak van de wereld om na afloop van de dis te vragen of het gesmaakt heeft. Nee, de jongeren onder ons sturen liever een whatsappie!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.