donderdag 26 februari 2015 – Het was de afgelopen week weer een heuse trektocht dwars door @hollandvisit waar ik veel nieuwe local heroes in leisure heb ontmoet. Het lijkt bijna wel of ik al een ritje achter de rug heb in de nieuwe achtbaan van de @Efteling Baron 1898! Tijdens het carnaval blies ik als muzikant weer eens te hoog van de toren op mijn trompet tijdens de tijdens 7e Leutekumse XIKroegetocht te Doetinchem. Het was een rondje om de kerk met ons Bloaskapelletje de Overals. Mooi om te zien dat alle horecazaken een verbond gesloten hadden en met één betaalsysteem van munten de prijzen op elkaar afgestemd hadden. Het is een prima vorm van samenwerking met de carnavalsverenigingen.
Battlefield Tourism op de kaart
Wat later in de week volgde een boekpresentatie door Tony Sheldon in het nieuwe Arnhemse Cultuurhuis De Rozet. Zijn boek “De verschrikking van de nacht” is een ooggetuigenverslag door burgers over de Slag om Arnhem. Dat het boek al snel was uitverkocht is het bewijs dat battlefield tourism in historisch perspectief bijdraagt aan de authenticiteit en geschiedschrijving van een streek. En het zijn deze verhalen die verschillende toeristenbureaus waaronder RBT KAN als wapen inzetten bij toeristische streekcampagnes.
Samenwerken op de Veluwe
Wat verderop in de week bezocht ik Danny Paerl van Bungalowpark Hoenderloo in het kader van de samenwerking over het initiatief Het Beste van de Veluwe (www.hetbestevandeveluwe.nl). Het is een ondernemersinitiatief waarin samenwerking de basis is van het succes en het failliete Veluws Bureau voor Toerisme moet doen vergeten. Pleisureworld is gevraagd om mee te denken over dit nieuwe ondernemerssamenwerkingsverband. Er is een centrale rol weggelegd voor de ambassadeurs op de Veluwe waaronder Alex van Hoof en Henk Luten (BurgersZoo), Willem Bijleveld (Openlucht Museum) en Marike Vissers (Staatsbosbeheer) en vele anderen. Het zijn deze ambassadeurs die met verhalen over de Veluwe unieke content via social media verspreiden, met als doel een hogere conversie (boekingen en ticket sales). Het hele marketing vraagstuk is wel een discipline geworden die je er niet zo maar even bij kunt doen; het is zelf een randvoorwaarde geworden voor een gegarandeerde bezetting.
Maken ondernemers-samenwerkingsverbanden toeristenbureaus overbodig?
Is dit het moment waarop recreatieondernemers in Nederland wakker worden en zelf het initiatief in handen nemen door zich te verenigen in een ondernemersnetwerk? Stellen zij hiermee het bestaansrecht van de toeristenbureaus ter discussie door hun eigen verantwoordelijkheid op te eisen voor zelfstandige gebiedsvermarketing en promotie? Is het daarom dat Visit Veluwe al interesse heeft getoond in een mogelijke samenwerking? Door de passieve opstelling van de recreatieondernemers worden financiële middelen van gemeenten wel in handen van de toeristenbureaus gedreven waar het amateuristische handelen hoogtij viert. Om over positieve effecten voor toerisme nog maar te zwijgen. Hoeveel toeristenbelasting verdwijnt hiermee als sneeuw voor de zon?
Toeristisch samenwerkingsverband
Wij bivakkeerde ook een nacht in het plaatsje Hiaure net boven Dokkum. Op uitnodiging slapen wij bij Sjoerd de Hoop, biologische boer, in zijn Koetshuis: een verbouwde boerenschuur die dienst doet als bed & breakfast. Sjoerd is lid van het GastenGilde, dat eigenaren van kleinschalige gastenaccommodaties verenigt met organisatoren van recreatie activiteiten op het land en aan de waddenkust, Noordoost Fryslân. Er is vanuit de eigenaren op het platteland van Achtkarspelen, Dongeradeel, Dantumadiel, Kollumerland, Ferwerderadiel en Tytsjerksteradiel de behoefte ontstaan door samenwerking het GastenGilde onder de landelijke aandacht te brengen.
Zetten Gemeente amateuristisch beleid toeristenbelasting overboord?
Onlangs heeft men een beroep gedaan op Pleisureworld doordat de gemeente Dongeradeel eenzijdig de toeristenbelasting wilde verhogen van € 1,- naar € 1,50. Het gevolg was een aantal tafelgesprekken dat ertoe heeft geleid dat er op 4 maart een minisymposium in het gemeentehuis wordt georganiseerd. Gastheer is de heer Boorsma (wethouder van Dongeradeel) waarmee ik een uitgebreid gesprek heb gevoerd ter voorbereiding op mijn rol als inspirator van dit symposium.
Het doel is een brug te slaan tussen gemeenten en recreatieondernemers in de hoop dat er een ondernemersnetwerk ontstaat, zodat men in staat is een “eigen” toeristische agenda op te stellen welke naast die van de gemeente gelegd kan worden. Hierdoor kan men in gezamenlijkheid het amateuristische geklungel achter zich laten en ondernemerspolitiek bedrijven. De uitkomst van dit symposium zal ik u niet onthouden. Misschien dat Dongeradeel de eerstvolgende winnaar is van de Toeristenbelasting Award 2015!
Flashdeals met aanlokkelijke arrangementen
Na het gesprek met de wethouder vervolgden wij onze weg met de boot naar Ameland richting Hotel Nobel. Via Cheap.nl had ik een flashdeal geboekt, een lang weekend voor slechts € 59,- per persoon. Ik was er een paar dagen tussen uit met mijn vrouw Emma. Het diner op de aankomst dag bestond uit vijf gangen met een aantal verrassende amuses tussendoor. De prijs voor dit arrangement was € 59,95 per persoon en dat zonder wijnarrangement. Zie daar de truc dat het tegenwoordig niet meer gaat om de losse kamerprijs maar om de besteding per persoon per arrangement! Wie in staat aanlokkelijke arrangementen te koppelen aan beleving zal uiteindelijk hogere opbrengsten genereren.
Zo reserveerden wij ook drie dagen een fiets arrangement. Bij de boot werden we door de hotelbus opgewacht en de bagageservice regelde dat onze koffers later in onze hotelkamer terugvonden. Zelf hadden wij een mooie Batavus fiets en begon ons avontuur op Ameland meteen toen wij de veerboot verlieten. Ik weet nu nog steeds niet wat ik betaald heb voor 3 dagen fiets huren.
Thee voor € 2,70 is gewoon pure diefstal
Het weekend is te kort en opvallend is dat ook de strandtenten in de winter volop klandizie trekken. Ook hier zie je het belang van samenwerking en dat “vrienden” van Ballum samen zorgen voor het ophogen van het strand voor de deur. Maar de discussie dat de consument niet meer zo gul is met zijn fooi is voor mij ook niet meer zo verwonderlijk. Een bakkie slappe thee op de Wagenborg Veerboot naar Ameland voor € 2,70 is gewoon pure diefstal! Nog steeds kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat we (Nederland) in de horeca te duur zijn.
Je wordt niet zomaar een trendwatcher (ander woord voor wijsneus), want je dient daarvoor wel een behoorlijk aantal beproevingen te ondergaan zoals de afgelopen week. Een eye opener voor mij is dat het amateurisme hoogtij viert op veel plaatsen en dat het o zo typische Hollandse verenigingsleven de motor is achter onze economie. Het zou de gemeenten sieren hier meer oog voor te hebben!
Sluit je aan bij een winnend team over mooie reisverhalen!
Terwijl ik deze blog aan het schrijven ben na een forse strandwandeling, belt Paul Beck (oud directeur Efteling, Autostadt, Floriade) op mijn mobiel. Ik heb zo mijn contacten en met enige regelmaat is er spontaan contact. Paul laat weten dat hij ook op mij zal stemmen en geeft en passant nog even door dat hij nog wel op zoek is naar een nieuwe uitdaging. In slechts enkele dagen zijn er 150 stemmen uitgebracht en is er meer dan 1250 keer gekeken. Ook twintig keer gedeeld op Facebook en zie daar de kracht van social media en de blogger! Vergeet ook niet jouw stem uit te brengen op het leukste reisverslag “Kamperen bij het leukste pretpark in Europa!”
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Meer informatie:
www.hetkoetshuisdehoop.nl
www.gastengilde.nl
www.hotelnobel.nl