door Pleisureworld – Sanne Bakker
The Tube, The Gas Station, The Happy Highway en de Joy de Boules. Vier attracties die je vindt bij The City. Tel daarbij de eerste Virtual Reality opstelling van het Belgische bedrijf Hero, indoor speeltuin, pooltafels en een groots horecaconcept op. De lat voor nieuwe family entertainment centers is op hoogte gelegd.
Bijna twee jaar lang bouwde Richard Bultink een gedateerd squashcentrum om tot een gloednieuw en prachtig gethematiseerd entertainmentcentrum. Ook nog eens het grootste van Zuid-Holland, gelegen in ‘mijn’ dorp maar wat mij betreft een parel als het op beleving aan komt. Richard maakte in de ontwikkeling gebruik van de kennis van Hans van Leeuwen van Pleisureworld om de nieuwste vertiertrends te integreren in het concept. Ze bezochten tientallen plekken ter inspiratie in binnen- en buitenland. Zo is er flink geïnvesteerd in decorontwerp onder meer met Unreal effecten op de bowlingbaan en een eigentijdse VR-experience.
Valse start
The City had een valse start bij de opening, want op zondag 15 maart, de openingsdag, moest Richard na 4 uur opening de zaak waar hij met ziel en zaligheid, anderhalf jaar aan werkte alweer sluiten. Dat gaf hem wel tijd om eindelijk officieel van de lokale gemeente de vergunningen te krijgen die hij al lange tijd daarvoor had aangevraagd. Op Tweede Pinksterdag (1 juni) ging het centrum deels open voor slechts 30 mensen tegelijkertijd. Bowlen als ‘binnensport’ mocht pas een maand later. The City is op 1 juli officieel in bedrijf gegaan. Doordat zomerse dagen de eerste week verstek lieten gaan, de regen rijkelijk vloeide draaide Richard zijn eerste goede week. Met de Pleisureworld Toppartners waren we ook gelijk al te gast. Ondanks dat het in mijn eigen dorp is en ik zelf op de fiets kan, werd dit ook mijn eerste keer.
Marktanalyse
The City Food & Fun is gelegen in ’s-Gravenzande, mijn woonplaats in het Westland. De gemeente die vooral bekend is om de vele kassen, groenten- en sierteelt ligt ten zuiden tussen Den Haag, Delft en Rotterdam. Het Westland is een regio waar leisure aanbod nog een ondergeschoven kind is, er was/is een beperkt aanbod. Hoewel er de laatste jaren zeker ontwikkeling is! De oude vertrouwde bowlingbaan in De Lier werd uitgebreid met Escape Rooms, de kartbaan in Poeldijk met lasergame, glowgolf en voor de jongsten is er indoorspeelparadijs Ballorig. Daarmee was er zeker een kans om een extra entertainmentlocatie te ontwikkelen en die kans heeft Richard gegrepen. Het verzorgingsgebied is zo’n 110.000 mensen groot. Inwoners van het Westland hebben niet altijd zin, mijzelf incluis om voor entertainment naar de steden te reizen. Ook is The City voor verblijfsrecreanten aan de kust een leuke plek bij slechter weer, want toen het afgelopen week met bakken uit de hemel kwam wisten zelfs Duitse bezoekers het centrum al te vinden voor wat vertier.
Italiaans horecaconcept
Bij binnenkomst ben ik zelf al perplex van het interieur. Aan het centrum had ik zelf alleen herinneringen van het beruchte nieuwjaarsnachtfeest. Binnen een seconde is deze van mijn netvlies. Via de entree kom je in het ruim opgezette restaurant ‘de Pizzabar’ met meterslange bar. Diverse zitjes en grote tafels zijn geschikt voor ieder gezelschap. Hoewel de pizzaoven nog niet aan staat, kan ik me voorstellen dat de geur van tomatenpuree, kaas en deeg door de zaak je al doet watertanden. Aan de rechterkant van het restaurant staan in een knusse hoek pooltafels, fijn dat die er ook zijn. Zo’n gemis hier in de omgeving voor een avondje poolen. Na een heerlijke Italiaanse koffie met tiramisugebak licht Richard Bultink de attracties verder toe in een rondleiding.
Interactieve bowlingbaan
De attractiezaal achter het restaurant verbluft al gelijk met de enorme decors. Ik zie een autowasstraat op links en filmdorp met jeu de boules linksvoor. Autowrakken en een Volkswagenbusje vormen de midgetgolfbaan in het midden. Aan mijn rechterhand ligt de bowlingbaan: “The Tube” als metrostation en heeft zes banen. Uniek aan deze baan zijn de steeds veranderende projecties op de vloer, die reageren op de bowlingbal. “Dit is de eerste interactieve bowlingbaan van Nederland,” vertelt Richard vol trots. “Daarbij is er voor de gasten aan de baan de mogelijkheid drankjes en snacks te bestellen met de tablet. Je krijgt bij check-in je persoonlijke code die je overal kunt invoeren, ook aan de tafels in het restaurant.”
Achter de bowling ligt ‘The Gas Station’, de lasergame. Hier werd gekozen voor een opstelling van oude autowrakken en caravans. “Je mag overal op klimmen, het is erg hufterproof”, aldus Richard. Met glow in the dark verf werden tekeningen aangebracht die in met blacklights een mysterieus parcours vormen. Wie oplet ziet nog wat subtiele grapjes, zoals ‘Richard was here’.
Zombies & robots
De indoor midgetgolf is ook zeker een paradepaardje. Alle holes zijn uniek hier gebouwd en ontworpen. “Je hebt ook hier interactie met de omgeving en loopt als het ware door een buitenlandse stad. De holes lopen achter het decor door en je eindigt in de wasstraat.” Met de Jeu de Boules baan biedt Richard ook wat oudere gasten een alternatief. “Niet iedereen ziet lasergamen zitten,” legt hij uit. “Daarnaast is het per m2 een efficiënte manier van geld verdienen.” Voor de allerkleinsten is er een indoorspeeltoestel in de linkerhoek te vinden. In het midden staat de Virtual Reality opstelling. “Je bevindt je in een schaalmodel van onze hal. Maar dan ben je omgeven door zombies en robots. Deze moet je met de handconsoles zien uit schakelen. Het is de eerste opstelling van het Belgische bedrijf Hero in Nederland en vooral voor pubers een trekker.”
Arrangementen
Qua doelgroepen mikt Ricard op bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten, familiedagen en andere groepen. “Daarnaast zijn individuen welkom. Hiervoor hebben we arrangementen gemaakt op onze website met combinaties van de activiteiten. Het is nog te vroeg om te zeggen welke het populairst is. Ook zijn we gestart met kinderfeestjes, dat was niet onze bedoeling, maar er is enorm veel vraag naar. Qua marketing is er veel werk aan de winkel. We zijn begonnen met Facebookadvertising en huis-aan-huis reclame in de directe omgeving.” Met mij als ’s-Gravenzandse ‘influencer’ (vind ik zelf een rotwoord) heeft Richard er wel een ambassadeur bij.