“Door de pandemie hebben mensen het buitenspelen herontdekt”
Dit voorjaar kan de Nederlander op drie locaties actief spelen in een nieuw klimpark of netadventure van Funcha! Bij Klimrijk Brabant is een extra parcours voor de allerkleinsten opgezet en opent voor de Pasen een nieuw netadventure park. Dit is een speeldoolhof op 10 meter hoogte in de bossen waarbinnen je ongedwongen kunt spelen. Bij Buitengoed de Boomgaard in Bunnik krijgt buitenspelen een nieuwe dimensie en ook in de mergelgrotten in Limburg zal een unieke speelplek openen. Door de pandemie beleeft het buiten zijn en spelen in de natuur een opleving. Recreatiebedrijven voorzien in deze trend en investeren daarom, ook tijdens de crisis, deze nieuwe vorm van spelen. We spreken met Kees Jan Verwaal, managing director van Funcha!
“Door de pandemie hebben mensen het buitenspelen herontdekt,’’ aldus Kees-Jan Verwaal. “Al in het voorjaar van 2020 zag je dat men het zat was de hele dag aan een scherm gekluisterd te zijn. Ze gingen massaal naar buiten. Na kilometers wandelen is de behoefte om te spelen groot. Bij kinderen, maar juist ook bij volwassenen. En daar voorziet een klimpark en netadventure uitstekend in.” In 2019 zette Verwaal met zijn team een nieuwe business strategie op papier voor de komende jaren. “Dat de coronapandemie zou komen, konden we toen nog niet voorspellen. Het buiten zijn en offline spelen is hiermee nog wel urgenter geworden. Een leuk sportief uitje met de familie, waarbij iedereen een grote lach heeft op het gezicht. Zonder smartphones en buiten in de natuur. Een klimpark of netadventure heeft die ingrediënten allemaal.”
75% van de markt nog open
Bij bestaande locaties in Nederland, Klimbos Zeist en Klimrijk Brabant was het afgelopen zomer enorm druk. “Ze gingen 2 uur per dag extra open om alle bezoekers te voorzien,” weet hij. De capaciteit voor een netadventure is gemiddeld zo’n 200 personen per uur en een toegangskaartje bedraagt tussen de €12,- en €15,- p.p. voor een tijdblok van 2 uur. “En, de omzet via de horeca op de terrassen was enorm. Hierdoor gingen ze ondanks de lockdownsluiting over het gestelde jaartarget heen.” Komend jaar zal dit volgens Verwaal niet anders zijn en spelen in de netadventure of het klimbos kan ook in regen of in de wintermaanden, mits er geen sneeuw ligt. “Mensen zijn bereid voor spelen in de bossen een uur in de auto heen én terug te zitten. Op dit moment is er met de huidige klimparken en bossen pas een kwart van de potentiele markt bedient,’’ beweert Verwaal. “Hoeveel bowlingbanen hebben we wel niet in Nederland? En hoeveel ballenbakken en trampolineparken zijn er wel niet geopend? De behoefte aan family entertainment; vreselijke term vind ik zelf; zal de komende jaren blijven groeien. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten.”
Funcha! helpt haar opdrachtgevers niet alleen met de technische bouw en realisatie van het klimpark, maar denkt ook mee over landschapsinrichting en het businessmodel. Verwaal heeft zelf een achtergrond als landschapsarchitect en wordt ondersteund door het team van zestien personen waaronder management, ingenieurs, een werkvoorbereider, bouwers, marketing, sales & finance. “We leveren standaard bij een nieuw project een verdienmodel. Meestal is het klimpark binnen drie jaar terugverdiend. Dit is afhankelijk van de toestroom van bezoekers (aka marketing) en horeca-omzet die gerealiseerd wordt. Klimmen als activiteit helpt enorm voor de omzet, want na activiteit heeft men dorst en honger! We begroten altijd de onderhoudskosten zodat de eigenaar altijd de totale investering in beeld heeft.”
Onderhoud & veiligheid
Uiteraard staat kwaliteit van het materiaal en de juiste certificering voorop. “We onderzoeken momenteel of het netadventure als speeltoestel gecertifieerd mag worden. Sinds 2014 hebben we het concept van netadventure ontwikkeld. Pas in 2016 opende het eerste park. Vooral de constructie om de bomen heen, waardoor we niet in de boom boren, maar de constructie met de boom mee kan groeien, heeft ons veel tijd gekost om te ontwikkelen. Voor de bouw van een parcours combineren we bomen met een stalen constructie. Staal heeft simpelweg minder onderhoud nodig en we kunnen hier 10 jaar garantie op geven. Voor de netten, gemaakt van polypropyleen, leggen we drie lagen over elkaar heen. Dit is steviger en minder slijtagegevoelig. Iedereen die de netadventure betreedt, is daarnaast verzekerd van veiligheid en er is altijd toezicht aanwezig.”
Thematisering
Funcha! realiseerde al klimparken in Noorwegen, Groot-Brittannië, Ierland en Canada. Op Sri Lanka is een uniek ziplinepark gebouwd. “Momenteel zijn we ver in gesprek met een partij in China. Daar zijn ze al veel verder op het vlak van thematisering. Het gaat nog verder dan Disney of Efteling! We hebben nu verschillende thema’s uitgewerkt zoals Robin Hood en een kabouterwereld. Feitelijk kan men spelen in ieder thema. Ik droom uiteraard van een realisatie in de Efteling zelf. Bij de vakantieparken Bosrijk en Loonsche land vind je al een mooi bosdecor. Daar zou een netadventure een hele leuke aanvulling zijn. Verder staan we open voor samenwerkingen met resorts, recreatieparken, campings, bosbeheerders, outdoorbedrijven, musea en andere projectontwikkelaars of investeerders.” Wie voor komende zomer nog een nieuw klimpark of netadventure wil openen moet een snelle beslisser zijn. “De levertijd bedraagt nu zo’n 3 maanden, maar dan gun je velen wel een unieke speelervaring!” www.funchaworld.com
Auteur: Sanne Bakker