De trend naar méér luxe en comfort op vakantieparken en campings krijgt volop aandacht. Daardoor worden andere trends soms wat onderbelicht. Een daarvan is een tegentrend: De behoefte aan een basic accommodatie, in harmonie met de natuur. De Praktijkdag van Pleisureworld over dit onderwerp trok de belangstelling van een groot aantal beslissers in deze markt.

De opvolger van de glampingtrend?

Trendwatcher Hans van Leeuwen startte de dag met een duiding van de trend. Als vertrekpunt nam hij de ontwikkeling van ‘Glamping’. Van Leeuwen: “Deze luxe vorm van kamperen mogen we inmiddels al geen trend meer noemen, maar is uitgegroeid tot een volwaardig marktsegment. Van oorsprong is ‘Glamping’ een uitzonderlijke luxe vorm van verblijf in een originele en luxe kampeeraccommodatie. De doorontwikkeling van dit segment heeft geleid tot standaardisatie met veelal slappe en goedkope kopieën van het originele basisontwerp. Glamping is ooit bedoeld als een lifestyle, maar is in veel te veel gevallen verwatert tot een accommodatie met een glampingsausje. Veel bedrijven die de glamping van het eerste uur aanbieden, kiezen er vaak voor om hun accommodatie maar niet meer als ‘glamping’ te profileren vanwege de grote inflatie van het begrip.”

De behoefte bij de consument naar een bijzondere accommodatie, met volop natuurbeleving, is echter niet verdwenen. Op dit marktsegment speelt de opkomst van ‘Ecolodges, Woodies en Tiny Houses’ dan ook nadrukkelijk in. Van Leeuwen: “En gelukkig zien we in dit segment weer volop mooie vernieuwing met een veelzijdig assortiment van bijzondere accommodaties. Denk bijvoorbeeld aan het zeer populaire segment van boomhuizen. Of neem eens een kijkje op het Warredal in Belgisch Limburg (https://warredal.be/) De ontwikkelaars van de nieuwe concepten (nadrukkelijk niet alleen accommodaties) spelen in op de behoefte aan een pure natuurbeleving zonder al te veel afleiding door een overdaad aan voorzieningen. Rust en eenvoud is de nieuwe luxe.”

Nog enkele adviezen in het kort die van belang zijn voor dit soort basic vakantieparken: 

  • 200 dezelfde accommodaties op één park kan echt niet meer
  • Door stijging van de bouwkosten komen steeds meer accommodaties kant en klaar uit de fabriek
  • Landscaping is een integraal onderdeel van een succesvol tiny houses concept.

Lessen uit de glampingstrends

Ook Richard Otten, van de website glamping.nl legt de link met glamping. Otten: “Veel trends die van toepassing zijn op glampingaccommodaties hebben ook invloed op de kleinschalige accommodaties waarvoor we vandaag bij elkaar zijn.” Otten benoemt ook gelijk het belangrijkste verschil tussen ‘glamping’ en andere kleinschalige accommodaties: “Bij glamping verwacht de consument nog altijd een tentvorm. Andere eigenschappen die horen bij ‘glamping’ zijn: natuur, luxe en hoge kwaliteit service. Veel van deze kernwaarden zijn in de praktijk aan het verwateren en het label glamping heeft de afgelopen jaren wel wat glans verloren.”

Otten benoemt  een tiental trends waar ook de verhuurders van kleinschalige accommodaties hun voordeel mee kunnen doen:

  1. Ecotoerisme – duurzame vakanties met een zero footprint
  2. Wellness / spa vakanties
  3. Vakanties waarbij herstel van lichaam en geest centraal staan (o.a. yoga, retraites en sport)
  4. Dichter bij huis op vakantie (Noord-Europa en Nederland in opkomst – staycation is ook een optie)
  5. Ervaring over bezit (dit speelt vooral bij jongere generaties die vaker een accommodatie huren dan een caravan of camper willen bezitten.)
  6. Ontsnappen uit de stad – een steeds groter deel van de wereldbevolking woont in een stedelijke omgeving en wil daar tijdens de vakantie uit ‘ontsnappen’.
  7. Kleinschalige basic accommodaties (zoals Tiny houses, standhuisjes en natuurhuisjes)
  8. De bewuste consument – die nadenkt over de impact van zijn verblijf.
  9. Solo travelers – mensen die alleen op vakantie gaan
  10. Gramping – luxe kamperen aangepast aan de eigen van de oudere kampeeder (grandpa / grandma)
  11. Festivals die steeds vaker comfortabel verblijf koppelen aan hun evenement. Verbreding van concepten.
  12. Bruiloften en andere feesten en partijen die als meerdaags concept worden aangeboden – inclusief een bijzondere aankleding.
  13. Intagrammable locaties – vaak gevoed door influencers die zeer bedreven zijn in het visueel vastleggen van een locatie en een groot aantal volgers hebben die de content verder verspreiden.
  14. Hotel goes camping
  15. Pop-up glamping

Meer informatie: www.glamping.nl

Kleinschalige accommodaties bekeken vanuit de productiekant

Tijdens de Praktijkdag kwam meerdere malen naar voren dat op de korte termijn de productiekosten van accommodaties zeer sterk zijn gestegen. Een tekort aan materialen, mede versterkt door de boycot van Rusland, vraagt aan ontwerpers en ontwikkelaars om de nodige inventiviteit. Andere aspecten die invloed hebben op het ontwerp van de toekomstige vakantiewoningen:

  • Duurzaamheidsaspecten
  • Productie in lagere oplages (meer variatie in accommodatievormen gewenst)
  • Op zoek naar nieuwe bouwmaterialen

Thomas van der Zwaan van RecreaPark Modular is één van de partijen die inspeelt op de nieuwe wensen van de projectontwikkelaars. Waar op dit moment in de markt de houtskeletbouw een dominante bouwmethode is, kiest RecreaPark bewust voor een stalen frame als basis. Er zijn meerdere basismodules die aan elkaar gekoppeld kunnen worden. De basisunit (Comfy 36) heeft een oppervlakte van 36m2. Door meerdere modules aan elkaar te koppelen kun je zelfs een compleet hotel bouwen.

Van der Zwaan legt uit wat het voordeel van het staalframe is bij het realisatietraject: “Wij bouwen onze modules kant en klaar in onze fabriek in Polen. Doordat de modules met een stalen frame niet torderen tijdens het vervoer kun je in de fabriek ook al de afwerking, zoals de tegels in de douche en keukenunit, compleet af maken. Bij aankomst van de unit op locatie hoef je alleen nog de installaties aan te koppelen en de units met elkaar te verbinden. Dat zorgt voor een enorme tijdwinst op de bouwplaats. Dit soort snelle, turn-key projecten zijn op dit moment bijzonder gewild. Bovendien is de levensduur met een stalconstructie ook veel langer – en daarmee duurzamer.” Overigens is duurzaamheid van het totaalconcept ook één van de speerpunten van RecreaPark Modular.

Meer informatie: www.recreaparkmodular.nl

Ook een project uit de duurzame hoek komt aan bod. Op de duurzame Camping Geversduin wordt binnenkort de eerste vakantiewoning geplaatst van gerecycled plastic. Het bedrijf Save Plastics is verantwoordelijk voor de realisatie. De bouwer heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door alleen gebruik te maken van ‘plastics die normaal lastig gerecycled kunnen worden’, en dus eigenlijk verbrand zouden worden.

Bram Peters, directeur van Save Plastics, woont zelf al in een huis van gerecycled plastic en is daarmee dus ook ervaringsdeskundige. Een vergelijkbaar huis staat ook als demowoning op de Floriade in Almere. Peters: “Aan de binnenzijde timmeren we de woning wel af met hout, omdat de aanblik van plastic nu eenmaal wat minder gezellig oogt. Het plastic aan de buitenzijde heeft wel weer een groot voordeel t.o.v. een houten afwerking, omdat het veel weerbestendiger is en daarmee minder onderhoud nodig heeft. Ook over de brandveiligheid van het plastic is nagedacht. Anders zou ik er ook zelf niet in gaan wonen!”

Meer informatie: www.saveplastics.nl

Willemieke de Waal, directeur van de Kennemer Duincampings, waartoe ook Camping Geversduin behoort, is enthousiast over de nieuwe toevoeging; “Wij werken graag mee aan dit soort innovatieve duurzame initiatieven.” De terugverdientijd is op dit moment nog niet doorgerekend. De Waal: “Daar moet je bij dit soort projecten ook niet mee beginnen. Zo’n eerste project moet je gewoon helpen om zich te ontwikkelen en bewijzen. Maar ik kan in z’n algemeenheid wel zeggen dat de vaste accommodaties op onze parken over het algemeen meer rendement opleveren dan de (tent)kampeerproducten.”

Op de Kennemer Duincampings heeft men inmiddels veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen en exploiteren van vernieuwende duurzame accommodaties. De Waal: “Veel van de accommodaties worden door ons eigen personeel bedacht en ontwikkeld. Dat gebeurt wel in kleine oplages, van maximaal 10 stuks. Daarmee zorg je er voor dat het totaalconcept van een natuurlijke camping aantrekkelijk blijft. Ook de locatiekeuzen en de landscaping rondom een accommodatie zijn van groot belang voor de belevingswaarde.”

Meer informatie: www.kennemerduincampings.nl

Het perspectief van een parkontwikkelaar: Dutchen

De grootschalige ontwikkellocaties voor vakantieparken, vooral in de populaire Nederlandse kustregio, worden steeds schaarser. Het bedrijf Dutchen heeft daarom mede de laatste jaren haar strategie moeten aanpassen. Xander van Rijswijk, directeur van Dutchen, ziet dat het ontwikkellandschap de afgelopen jaren is veranderd: “Bij de eerste drie parken die wij ontwikkelden dachten we eigenlijk nog weinig na over het beheer en de verhuur. Wij ontwikkelden een park en droegen het project daarna over. Inmiddels doen we het beheer en verhuur zelf en zijn de marktomstandigheden sterk veranderd. Wij ontwikkelen nu kleinschaliger en besteden veel meer aandacht aan de wensen van onze gasten. Ons motto is inmiddels aangepast naar: ‘Brands are made in the harts of people’. Onze focus op klanttevredenheid betekent o.a. dat wij 48 contactmomenten met onze gasten hebben gedefinieerd, waar wij hun harten kunnen veroveren. ”

Bij nieuwe Dutchen ontwikkelingen staat nog altijd kwaliteit en luxe hoog in het vaandel. Dat betekent niet dat er altijd wordt gekozen voor grote en luxe villa’s. Op Laguna Beach Family Camp in Uitgeest staan inmiddels ook glamping accommodaties. Alhoewel de keuze mede werd bepaald door vertraging in een bouwvergunning ziet Van Rijswijk ook toekomst in dit soort accommodaties: “In het algemeen zien we dat accommodatievormen naar elkaar toe groeien. In Nederland wordt het steeds lastiger om een bouwvergunning te krijgen, zeker op de kustlocaties. Dan is het interessant om ook de andere opties te bekijken. Voordat de coronacrisis uitbrak zagen we ook een sterke groei in groepsaccommodaties. Door de vele coronabeperkingen is daar natuurlijk flink de klad in gekomen, maar die markt zal zich wel weer herstellen. ” Ook de locatiekeuze is van groot belang. Nieuw zijn ontwikkelingen in Duitsland en Scandinavië. Van Rijswijk: “Dit zijn locaties waar de grotere ketens nog niet zo dominant zijn en we makkelijker een mooie positie kunnen innemen.”

Meer informatie: www.dutchen.nl

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: