In onze serie “Op avontuur in Vlaanderen” hebben we in de zomer van 2017 heel wat meegemaakt in Antwerpen, Brugge en Gent. Ton Vermeulen van NRIT Media was mijn metgezel tijdens deze tour. Wij hebben samen veel leuke, spannende, unieke, sfeervolle en fantastische momenten beleefd. In dit afsluitende deel leest u nog eens wat wij tijdens deze tour zoal van onze Zuiderburen hebben geleerd.
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Uit de serie: “Op avontuur in Vlaanderen”
Inleiding: “Op avontuur in Vlaanderen” – zoektocht naar unieke belevenissen
1. De overdekte camping:Treck Hostel, de hipste adresjes van Gent
2. Comics Station: Het nieuwe pretpark van Suske & Wiske
3. The Guiltfree Bakery: Belgische student-onderneemster van het jaar
4. Food & Dine in Trendsettend Antwerpen & Gent: van Superette tot Holy Foodmarket en meatballs
5. New Age in Oude Dokken: FEC O’Learys, Urban Soccer en eKarts
6. Vlaanderen: een proeftuin voor inspiratie en nieuwe ideeën
[/column]
Uren hebben wij gelopen door kleine steegjes, langs tientallen etalages, door havens, stadscentra en ‘nieuwe oude’ wijken. Over de gekste landweggetjes reden we, op zoek naar die uniek ervaringen die wij persoonlijk nog niet kenden. Locals namen ons soms spontaan en trots mee op sleeptouw. Juist deze reizen geven energie en laten zien dat dat de markt voortdurend in beweging is. Voor veel ondernemers is een dergelijke inspiratietour ten zeerste aan te raden: ga eens wat vaker op pad om te beleven en leren van collega ondernemers.
Een bier-pijpleiding naar de stad
Een attractie hebben wij er nog niet eerder uitgelicht. Uiteraard hoorde een bezoek aan een van de traditionele bierbrouwerijen bij ons ontvangst in België tot een standaard procedure. Wij bezochten Brouwerij De Halve Maan in Brugge, met een heuse bier-pijpleiding vanuit het centrum (waar vroeger de productie plaatsvond) naar een industrieel gebouw buiten de stad. Hierbij gaat nogal eens het verhaal dat de café’s in de stad rechtstreeks zijn aangesloten op deze bier-pijplijn. Een fabeltje natuurlijk, maar wel een goed verhaal voor in de kroeg.
De meest opvallende trends en ontwikkelingen in deze Vlaanderen tour
- Starters, veelal jonge ondernemers, die met weinig middelen een onderneming starten dankzij de vele online mogelijkheden
- Horecaconcepten gebaseerd op biologisch, duurzaam, streekgebonden en veganistisch
- Hergebruik materialen, het principe van Cradle to Cradle
- Pop-up stores en restaurants: een fenomeen dat niet meer uit te bannen is
- Toenemend aantal foodhallen
- Stadscentrum Fietsenplan werkt alleen als het ook echt toegankelijk is voor de toeristWie kiest voor een “eigen” formule heeft zijn eigen doelgroep met passende tarieven
- Booking.com en AirBnB bedreiging voor de verblijfsrecreatiesector
- Dreiging van terrorisme is een bedreiging voor het toerisme
- Opkomst van de ontbijt- en lunchcafés
We zien het belang om je als recreatief bedrijf meer te richten op de eigen regio en de doelgroep binnen het lokale verzorgingsgebied, zodat je niet alleen afhankelijk bent van de grillen van de toerist. Wie kiest voor een vernieuwende aanpak die anders is dan de grote ketens, kan alleen succesvol zijn met betrokken medewerkers die dezelfde passie delen. Jonge ondernemers creëren een community om hun product, komen met innovaties en bepalen het beeld in de grote stad.
Met dank aan Toerisme Vlaanderen & Brussel
Wij bedanken Toerisme Vlaanderen & Brussel voor het mede mogelijk maken van deze inspiratietour. Ondernemers in recreatie en toerisme kunnen profiteren van deze zichtbaarheid van vernieuwende initiatieven. Benieuwd hoeveel het toerisme in Vlaanderen de laatste jaren heeft gewonnen? Lees hierover het uitgebreide artikel van Pretwerk.
Wellicht kunnen wij hier in Nederland nog wel wat leren van de inspanningsverplichting om het toerisme op de kaart te zetten. In Vlaanderen vindt men dit een overheidstaak; vandaar dat het als toerist ook daadwerkelijk aan niets ontbreekt als het gaat om toeristische informatie.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & adviseur in leisure
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Reeds verschenen:
Inleiding: “Op avontuur in Vlaanderen” – zoektocht naar unieke belevenissen
1. De overdekte camping: Treck Hostel, de hipste adresjes van Gent
2. Comics Station: Het nieuwe pretpark van Suske & Wiske
3. The Guiltfree Bakery: Belgische student onderneemster van het jaar
4. Food & Dine in Trendsettend Antwerpen & Gent: van Superette tot Holy Foodmarket en meatballs
5. New Age in Oude Dokken: FEC O’Learys, Urban Soccer en eKarts
[/column]