Het lijkt wel of het werk van de recreatieondernemer zich steeds meer verplaatst van het kampeerterrein naar het beeldscherm van de computer. Naast de alsmaar toenemende administratieve rompslomp wordt er steeds meer kennis gevraagd van verschillende marketingprogramma’s. Weet u welke doelgroepen voor u van betekenis kunt zijn? Bent u in het bezit van de juiste ‘customer-insights’ op basis waarvan u wellicht nieuwe doelgroepen kunt aanspreken of bestaande groepen veel beter van dienst kunt zijn?
Kritisch kijken naar uw eigen organisatie is geen straf
Door aanvullend onderzoek kunt u kennis aanboren en uw inzichten verrijken. Dat dient dan weer als basis voor verdere stappen. Hierdoor bent u in staat om toekomstgerichte doelgroepstrategieën te ontwikkelen met vaak verassende mogelijkheden op het gebied van marketing en sales. Kijk eens kritisch naar uw klantengroepen: Wie brengt u nou de meeste omzet?. U kunt uw klantengroepen kiezen op basis van winstpotentieel. De volgende stap: Uw pijlen richten op de directe groepen (bestaande klanten o.a.) en nieuwe indirecte groepen (maar wel kiezen op basis van winstpotentieel). U ziet dat u veel tijd en creativiteit moet investeren om meer inzicht te krijgen waar uw klanten en opbrengsten zitten.
Is er voor u een simpele oplossing?
Het antwoord hierop is helaas: neen. De marketing met databases komt er bij, maar gewone advertenties en mailingen van folders blijven noodzakelijk. Het internet is niet meer weg te denken en wordt steeds belangrijker. Mond op mond reclame blijft een van de beste marketing en sales instrumenten en wordt nogal eens vergeten. Dit alles noemen we crossmediale communicatie. Een optimale mix is een garantie voor de beste resultaten. Veel onderdelen kunnen geautomatiseerd worden. Zo ontwikkelt u zich als de marketeer van uw eigen onderneming en bent u in staat om de juiste combinaties te maken tussen offline en online marketing. Nieuwe klanten vinden, bestaande klanten behouden en meer laten besteden.
Wie wil dat niet? Er is nog een hele wereld te winnen. De eerste stap in de goede richting kan zijn om uw eigen boekingssoftware optimaal in te zetten en vooral eerst te analyseren voor te reageren. Een belletje naar SLIMM Advies is ook een optie?