woensdag 23 april 2014 – Mijn e-mailbox is zowat geëxplodeerd met tientallen nieuwsberichten waarbij het lijkt of iedereen in ons land een prijs gewonnen heeft. Het is gewoon “too much” en het is niet te filmen wie er allemaal een Zoover Award gewonnen hebben. NH Hotels roept dat zij de beste zijn maar ook Fletcher Hotels geeft 10% extra korting omdat zij een Zoover Award gewonnen hebben. Als je bedenkt dat ook CenterParcs en niet te vergeten Skichalets.nl op de trom slaan, dan lijkt het hek van dam.
Iedereen kent wel de vele bordjes en keurmerken aan de deur van hotels en restaurants. Het is net als bij een generaal met zijn borst vol medailles of die wandelaar die voor de zestigste keer mee doet aan de Nijmeegse 4Daagse: “kijk mij eens!” Als klap op de vuurpijl hebben alle provincies van Nederland ook nog een winnaar van Het Land van de ANWB. Dit jaar kan niet meer stuk met zoveel moois op de plank en ik vraag mij af of de consument dit ziet als een extra stimulans in zijn oriëntatie op het web op zoek naar reviews.
Misschien is het wel een stok achter de deur voor betreffende bedrijven om medewerkers te helpen met het doelgericht focussen op meer hospitality en een goed arbeidsethos. Er is niks verkeerds aan om trots te zijn op een uitmuntende performance of het winnen van een prijs. Maar ik zou zelf meer in mijn nopjes zijn als de consument haar oordeel geeft dan een lading awards van organisatie die zowat voor iedere “klant” een prijsje heeft. In hoeverre kunnen we Zoover hier nog wel serieus in nemen? Als we Snowden kunnen geloven, is alles op internet te manipuleren? Een kinderhand is gauw gevuld.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
PS: Ook wij blijven niet achter: dit jaar organiseren we de 11e uitverkiezing van de Pleisureworld Noviteiten Award 2014 voor het beste nieuwe product in recreatie!