Wat kun je daar zelf aan doen?
Van parkbeheer naar relatiebeheer!
Voor de deskundigen op het gebied van marketing en sales is het al jarenlang een logisch gegeven. Voor veel recreatieondernemers blijkt het te vaak een open vraag te zijn: “Hoe bereik ik de consument?” Het is een dagelijkse worsteling om dé reclameboodschap te vinden die meer bezoekers aantrekt en/of behoudt. Het dagelijks streven om een hogere bezetting te realiseren is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig.
Offline Marketing: Om iets van de ontwikkelingen van de laatste jaren te begrijpen, kijken we eerst even een aantal jaren terug. toen leek het allemaal nog zo eenvoudig leek. De verschillende doelgroepen waren voor de recreatieondernemer eenvoudig te traceren en men wist ook precies de manier om deze consument te bereiken. Dit heette toen offline marketing, wat staat voor reclame en promotie in geprinte vorm. Adverteren in consumentenbladen, mailingen aan vaste klanten en verspreiding van folders via diverse kanalen. Consumentenbeurzen en (regionale) reclame op de ether hoorden daar ook bij. Vaak waren de campagnes gekoppeld aan interne adresbestanden en het boekingsprogramma. We konden zelfs etiketten uitdraaien en dat was verdomd handig voor de jaarlijkse nieuwjaarskaart aan vaste gasten. Het was een statisch geheel. Vaste adressen bestanden die geselecteerd konden worden in een CRM module (Customer Relationship Management).
Online marketing: Dat betekent zo’n beetje alles wat te maken heeft met en rondom de nieuwe marketingmogelijkheden rondom computer en het internet. Dit is niet in de plaats gekomen van de offline marketing activiteiten maar als aanvulling. Nu is dat ook al weer achterhaald, want in de toekomst zal de computer haar prominente plaats steeds meer verliezen aan de minilaptop en/of de intelligente mobiele telefoon (o.a. Iphone van Apple).
Er ontstaat een totaal nieuwe manier van reclame maken voor de recreatieondernemer. Dat komt omdat de consument steeds vaker internet gebruikt als zoek- en informatiebron (vaak via Google) om aan de juiste gegevens te komen. Nu ook de mobiele telefoon steeds meer toepassingen en mogelijkheden heeft om te internetten en overal informatie kan ontvangen wordt het allemaal wel erg ingewikkeld voor de recreatie ondernemer. Juist door al deze ontwikkelingen zie je meer en meer de noodzaak ontstaan voor samenwerkingsverbanden. Er zijn enkele samenwerkingsverbanden die een antwoord willen geven op al deze ontwikkelingen. Tegelijkertijd zie je door het amateurisme op dit gebied een ander probleem ontstaan. De ‘eigen’ identiteit van de deelnemers komt in het gedrang en dat komt hoofdzakelijk door gebrek aan kennis van de deelnemers zelf. Men weet er te weinig van.
Wat is een goed advies?: Meten is weten. Dat is een wijsheid die al decennia werkt. Maak voor deze problematiek tijd vrij door e.e.a. strak in te plannen. Waarom wel het groenbeheer jaarlijks inplannen maar geen strategisch marketing plan opstellen? Zoek in uw omgeving een professioneel onafhankelijke adviseur die u als sparringpartner kunt inschakelen. Maak tijd vrij om eens rustig te inventariseren welke mogelijkheden van reclame voor u binnen handbereik liggen zowel on- als offline. M.a.w. Kijk met andere ogen naar de mogelijkheden van uw huidige boekingssoftware en/of CRM pakket. Probeer het optimale uit uw huidige softwarepakketten te halen. Ook gaat u inventariseren welke campagnes u de afgelopen drie jaren heeft uitgevoerd en probeer daar tevens het resultaat bij te meten. Dan maakt u een marktverkenning van de nieuwe reclame- en promotiemogelijkheden (meestal internet). Hierdoor krijgt u inzicht in de meest effectieve mogelijkheden om de consument te bereiken. Probeer ook meer inzicht te krijgen in uw financiële mogelijkheden voor reclame. Ons advies is om een vast reclame budget vrij te maken. Hierdoor voorkom je hap-snap-werk.
Crossmediale aanpak is een oplossing: Wie planmatig te werk gaat en zijn financiën met een budget gaat besturen, kan daarmee de resultaten van de reclame inspanningen meetbaar maken. Op basis van het stukje huiswerk ben je in staat om uit alle reclamemogelijkheden (offline en online) een selectie te maken van de meest kansrijke tools. Zorg voor een totaalpakket (crossmediale aanpak) aan reclame en promotie waarbij een zo groot mogelijk bereik haalbaar is en meerder reclamecontacten in de doelgroep gegenereerd worden. Kijk welke van de werkzaamheden u in ‘eigen’ beheer uitvoert en welke u overlaat aan professionele dienstverleners. Het is niet meer mogelijk om zonder professionele medewerkers nog reclame- en promotie campagnes in eigen beheer uit te voeren. Het is een nieuw vakgebied waarmee u onderscheidt kunt maken in de branche.