Sportbedrijf Deventer en Nijha hebben met hun MobieZ concept de Sport FM Innovatieprijs 2015 in de wacht gesleept. In een spannende strijd met Barenburg gras en TripleDouble Sportmarketing trok MobieZ aan het langste eind. Met MobieZ krijgen gymlessen een hele nieuwe dimensie door een flexibele inrichting van sportaccommdaties. Het afgelopen jaar draaide er een succesvolle pilot in Deventer met dit concept in vijf gymzalen.
Tijdens de beurs Dag van de Sportaccommodaties in Expo Houten werd de Sport FM Innovatieprijs uitgereikt aan Sportbedrijf Deventer en Nijha. Beide organisaties waren zeer content met deze erkenning. “Zelf hebben we tijdens de pilotfase in Deventer al ervaren dat dit concept zeer goed werkt, maar met deze prijs wordt erkend dat MobieZ ook landelijk kans van slagen heeft”, vertelt marketingmanager Peter Hommel van Nijha. Ook Marco Pierik van Sportbedrijf Deventer is enthousiast. “Deze innovatieprijs is een prachtige kroon op het werk wat de afgelopen jaren door Sportbedrijf Deventer en Nijha is verricht om MobieZ te implementeren. En of het werkt in Deventer? Dat we in januari het aantal gymzalen met MobieZ hebben uitgebreid van vijf naar tien zegt genoeg.”
Kansen voor uitdagende en afwisselende gymlessen
Als inrichter van sportaccommodaties merkte Nijha al jaren dat er in de toestelbergingen van zalen verscheidende toestellen aanwezig zijn die nooit of zelden gebruikt worden. Uit een onderzoek bleek dat gemiddeld zo’n 15 procent van de toestellen niet of nauwelijks uit de berging komt. “Als we die toestellen nou eens verwijderen en vervangen door vernieuwende, trendy materialen dan worden gymlessen niet alleen leuker maar ook veel afwisselender en uitdagender was onze gedachte,” vertelt Erik Spiegelenberg, één van de grondleggers van het MobieZ concept. “En als dan in elke zaal andere materialen worden toegevoegd, ontstaat de mogelijkheid om deze materialen onderling te laten rouleren.” Zo ontstonden de basisprincipes van MobieZ.
Hoe werkt MobieZ?
MobieZ bestaat uit vijf “materiaalsets” die allemaal hun eigen thema hebben. Zo is er bijvoorbeeld een set met jongleermaterialen, één met speciale fietsjes voor de gymzaal en één met luchtgevulde materialen. Elke school gaat gedurende circa 8 weken met één van de vijf sets aan de slag. De vakanties tijdens het schooljaar worden gebruikt om de materialen te laten rouleren tussen de zalen en zo hebben de scholen na iedere vakantie beschikking over andere materialen.
Het MobieZ concept gaat echter veel verder dan alleen de vernieuwende beweegmaterialen. Zo krijgen de scholen ook bijpassende leskaarten en geven combinatiefunctionarissen trainingen over de materialen aan de groepsleerkrachten die er in de gymles mee werken. Ook het transport van de materialen van de ene zaal naar de andere zaal wordt door Nijha geregeld en is onderdeel van het concept. Ook daar hebben de gemeenten en scholen geen omkijken naar. De resultaten tijdens het pilotjaar in Deventer zijn veelbelovend. “Leerkrachten geven aan het leuker te vinden om de gymlessen te geven en kinderen zijn zeer enthousiast. En daar doe je het uiteindelijk allemaal voor”, aldus Spiegelenberg.
Uitrollen over Nederland
Voor Sportbedrijf Deventer en Nijha is de Sport FM Innovatieprijs een extra stimulans om MobieZ verder op de kaart te zetten. “Als het in Deventer werkt, dan werkt het ook in andere gemeenten”, is de stellige overtuiging van Marco Pierik van Sportbedrijf Deventer die MobieZ de komende jaren in nog meer zalen wil implementeren. Nijha gaat MobieZ nu ook in andere gemeenten uitrollen. “Er hebben al een aantal steden aangegeven te gaan werken met het MobieZ concept”, weet Peter Hommel. “En met de innovatieprijs op zak zal de belangstelling alleen maar verder toenemen.”
Als gemeente, sportbedrijf of school ook geïnteresseerd in het MobieZ concept? Kijk dan voor een introvideo of meer informatie op www.mobiez.nl .